USA vil firedoble tollen på kinesiske elbiler

En kinesisk arbeider på en bilfabrikk eid av Li Auto i Changzhou i Jiangsu-provinsen øst i Kina. Li Auto er en av Kinas store elbilprodusenter.
En kinesisk arbeider på en bilfabrikk eid av Li Auto i Changzhou i Jiangsu-provinsen øst i Kina. Li Auto er en av Kinas store elbilprodusenter. Foto: Chinatopix / AP / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

USA skjerper tollen kraftig på en rekke kinesiske importvarer, deriblant på elbiler og solcellepanel, for å beskytte amerikanske arbeidsplasser og økonomi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tollsatsene skal økes gradvis i løpet av en treårsperiode, men allerede i år blir de oppjustert på blant annet elbiler, solcellepanel, sprøyter, stål og aluminium.

Tollsatsen på kinesiske elbiler blir satt opp til hele 100 prosent i løpet av året – en firedobling sammenlignet med dagens nivå. Tollen på databrikker økes fra 25 til 50 prosent innen neste år, ifølge tirsdagens kunngjøring fra Det hvite hus.

Importen som rammes, har en verdi på hele 18 milliarder dollar.

USA importerer foreløpig ikke mange kinesiske elbiler, men amerikanske myndigheter frykter at de om ikke lenge vil komme for fullt og konkurrere ut dyrere amerikanske modeller.

Amerikanske myndigheter begrunner tollen med at Kina har «urettferdig handelspraksis når det gjelder teknologioverføring, immaterielle rettigheter og innovasjon».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Snart valgkamp

Beslutningen blir tatt mens president Joe Biden forbereder seg på å drive valgkamp mot ekspresident Donald Trump, som han håper å slå i høstens presidentvalg.

Det var Trump som innledet det som gjerne omtales som en handelskrig mellom USA og Kina. Målet til både Trump og Biden er å beskytte amerikanske arbeidsplasser og produkter mot billigere kinesiske importvarer.

Kina anklager USA for proteksjonisme og avviser at produktene er subsidiert av kinesiske myndigheter. I stedet argumenterer de med at Kina bidrar til en raskere grønn omstilling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I en analyse skriver nyhetsbyrået Reuters at tollen vil kunne gi en midlertidig beskyttelse av arbeidsplasser i amerikansk bilindustri, men at det kan skje på bekostning av regjeringens klimasatsing.

– Truer stabiliteten

I USA er imidlertid Kinas sterke vekst når det gjelder produkter som krever ny teknologi, ansett som en sikkerhetstrussel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kina er rett og slett for store til å kunne følge sine egne regler, sier lederen for USAs nasjonale økonomiske råd, Lael Brainard.

Han mener det er en fare for at Kina etter hvert kommer til å dominere markedet for ny teknologi, og at dette vil true den økonomiske stabiliteten.

Misnøye i Beijing

Amerikanske tjenestemenn tror ikke tollen kommer til å forverre forholdet mellom USA og Kina, men de regner med at Kina vil forsøke å finne måter å kontre de amerikanske tiltakene på.

Flere timer før tollbeslutningen ble kunngjort, varslet en talsmann for kinesisk UD at Kina kommer til å gjøre alt for å beskytte egne interesser.

– Kina er alltid imot ensidige tolløkninger som bryter med reglene til Verdens handelsorganisasjon (WTO), og vi vil iverksatte alle nødvendige tiltak for å sikre våre legitime rettigheter og interesser, sa Wang Wenbin.