Alaska Airlines-hendelsen: Det kunne ha gått mye verre

Slik så det ut etter at panelet hadde løsnet fra 737 Max 9-maskinen.
Slik så det ut etter at panelet hadde løsnet fra 737 Max 9-maskinen. Foto: NTSB / Reuters / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Man kan ende opp med hjerneskade, sier flyekspert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var 5. januar i år Alaska Airlines og flytypen Boeing 737 Max 9 skapte overskrifter da de mistet et panel i skroget mens flyet var i lufta. Dette førte til at kabinen mistet trykket.

Ingen ble alvorlig skadd under flyvningen som endte med en nødlanding. Overfor CNN sier en ekspert at situasjonen kunne vært en helt annen om omstendighetene hadde vært annerledes.

– En helt annen effekt

Flyet hadde tatt av fra Portland i Oregon og var under utklatring på en høyde på 16.000 fot (ca. 4876 meter) da panelet løsnet. Hadde flyet vært i marsjhøyde, som ofte er over 30.000 fot (ca. 9144 meter), kunne det gått langt verre.

Under klatring er passasjerer som regel fastspent i setene sine. I høyden panelet løsnet fra flyet var det også nok oksygen i lufta som passasjerene kunne puste på før de fikk på seg oksygenmaskene.

– I marsjhøyde vil du ha en helt annen effekt på passasjerene. Luften er så tynn, spesielt for eldre og yngre passasjerer, at man kan ende opp med hjerneskade, sier teknisk rådgiver Mike Dostert ved Foundation for Aviation Safety til CNN.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alaska Airlines-flyet skulle til Ontario i California, men vendte nesen mot Portland igjen da panelet falt av.

Se video: Pilot: – Vi har mistet begge motorene

Rask dekompresjon

Ifølge Dostert kunne skadene på skroget blitt langt verre om flyet hadde vært høyere i luften.

– Ved en rask dekompresjon i marsjhøyde blir situasjonen mye mer voldsom.

På 35.000 fot ville en situasjon der en del av skroget løsner ført til rask reduksjon av trykket i kabinen siden trykket utenfor er langt lavere. Ifølge Store norske leksikon kan en slik trykkreduksjon føre til en livstruende situasjon for passasjerer og mannskap.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Panelet som løsnet fra flyet er plassert over et hull i skroget der enkelte andre varianter av denne 737-modellen har en ekstra dør. Foto: NTSB / AP / NTB
Panelet som løsnet fra flyet er plassert over et hull i skroget der enkelte andre varianter av denne 737-modellen har en ekstra dør. Foto: NTSB / AP / NTB

Manglet bolter

En måneds tid etter hendelsen viste en midlertidig rapport fra USAs føderale transportmyndighet (NTSB) at det manglet fire bolter i panelet som løsnet fra 737 Max 9-maskinen.

Boltene skulle hindre at panelet beveget seg oppover.