Air Serbia-fly tok av med for kort rullebane – traff antenne under avgangen

Passasjerflyet traff en ILS-antenne på enden ar rullebanen da det ikke klarte å lette tidsnok før rullebanen tok slutt. Pilotene klarte til alt hell å lande flyet ved flyplassen i Beograd igjen etter hendelsen.
Passasjerflyet traff en ILS-antenne på enden ar rullebanen da det ikke klarte å lette tidsnok før rullebanen tok slutt. Pilotene klarte til alt hell å lande flyet ved flyplassen i Beograd igjen etter hendelsen. Foto: montasje/Avherald
Artikkelen fortsetter under annonsen

Embraer E195-maskinen, som var leid inn fra flyselskapet Marathon Airlines, kolliderte med en ILS-antenne da flyet skulle ta av fra flyplassen i Beograd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyet opererte på vegne av flyselskapet Air Serbia og skulle til Düsseldorf i Tyskland da hendelsen skjedde 18. februar.

Det var 106 passasjerer om bord i flyet og flyet valgte ifølge flynettstedet Avherald å ikke bruke hele rullebanen, men ta av med kun 1273 meter på seg til å lette. Den totale lengden på rullebanen er 3500 meter.

Lydopptak fra kommunikasjonen mellom tårnet og flyet viser at flygelederne i tårnet gjorde pilotene oppmerksomme på at de hadde entret rullebanen på et tidligere område enn de var klarert til og ba dem gjøre vurderinger på om de kunne ta av med den begrensede avstanden.

Pilotene kvitterte at de mente de kunne ta av selv med den begrensede distansen til rådighet og ble deretter klarert til avgang.

Se video fra arkivet: Styrter flyet med vilje

Over 500 meter for langt

Ifølge dataene fra flyet brukte det over fem hundre meter mer enn rullebanelengden som var tilgjengelig på å komme i luften. Passasjerene meldte at umiddelbart etter avgang hørte de at noe brakk, før flyet begynte å riste og fløy i ring ved flyplassen i omtrent en time før det landet igjen på samme flyplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjerene skal så ha raskt blitt eskortert ut av flyet uten å ha fått noen annen beskjed enn at avbrytelsen skyldtes «en mindre hendelse». Bilder av flyet viser at flyet fikk ganske tydelige skader både i flykroppen og vingen. Ifølge nettstedet Flightradar24 kolliderte flyet med en ILS-antenne ved enden av rullebanen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Instrumentlandingssystem (ILS) er et system som sender ut signaler som gir luftfartøy presis navigasjonsinformasjon for innflyging til en rullebane for landing.

Det skal ikke ha vært noen personskader som følge av hendelsen. Saken skal nå etterforskes av luftfartsmyndighetene i Serbia og Hellas.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Et utsnitt fra nettstedet Flightradar24 viser hvordan flyet sirklet over flyplassen i en times tid før det landet igjen. Foto: Flightradar24
Et utsnitt fra nettstedet Flightradar24 viser hvordan flyet sirklet over flyplassen i en times tid før det landet igjen. Foto: Flightradar24

Terminerte avtale

Ifølge en pressemelding fra selskapet valgte Air Serbia tirsdag å avslutte samarbeidet med greske Marathon Airlines.

– Sikkerheten til passasjerer og besetning er den viktigste prioriteten til Air Serbia og det nasjonale serbiske flyselskapet samarbeider fullt med alle relevante myndigheter i den kommende prosessen, sier de i en pressemelding. Der beklager de også ulempene passasjerene ble påført som følge av hendelsen.

Air Serbia har brukt flyselskapet til en såkalt wet lease-leie siden i fjor sommer. «Wet Lease» er et leiearrangement der både flymaskinen og besetningen leies inn fra et annet selskap. I motsatt fall er «dry lease» kun leie av fly uten besetning.