Dømt i retten: Chatbot med kunstig intelligens ga feil informasjon til flypassasjer

Et Air Canada-fly på Pearson International Airport i Toronto, Ontario, Canada. Illustrasjonsfoto.
Et Air Canada-fly på Pearson International Airport i Toronto, Ontario, Canada. Illustrasjonsfoto. 
Foto: Carlos Osorio / Reuters / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyturen til bestemorens begravelse så plutselig ut til å bli dyrere enn den sørgende mannen hadde fått beskjed om.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var tilbake i 2022 at mannen fra Canada mistet bestemoren sin. Han besøkte da nettsiden til flyselskapet Air Canada for å finne ut om selskapet tilbød avslag på flyreiser til begravelser av nær familie.

For å få svar på spørsmålet sitt tok han i bruk selskapets chatbot som var drevet av kunstig intelligens.

Da svarte at selskapet kunne tilby avslag på flyreisen hvis mannen sendte inn en forespørsel til selskapet etter at reisen var gjennomført. Problemet var bare at i følge selskapets retningslinjer, gis det ingen slik rabatt, skriver New York Post.

I god tro på at selskapets chatbot hadde gitt han riktig informasjon gikk videre og bestilte reisen til bestemorens begravelse til en pris på rundt 1200 dollar, som er ca 12.500 norske kroner.

Se video: Vært alene i årevis: Likevel er hun gravid

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vant i retten

Da betalingen og reisen var gjennomført tok mannen kontakt med flyselskapet, men fikk beskjed om at han ikke ville få rabatt eller tilbakebetaling.

Etter flere forsøk på å ta kontakt med selskapet for å forklare sin side av saken samt å sende bilder av samtalen fikk mannen svar fra selskapet om at chatboten hadde feilinformert og at han ikke ville få rabatten.

Mannen var angivelig ikke særlig fornøyd med svarene han hadde fått og tok dem til retten. Der gikk han seirende ut og selskapet er dømt til å tilbakebetale over halvparten av pengene brukt på flyturen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Chatboten er en del av Air Canada sine nettsider og det bør være åpenbart for selskapet at de er ansvarlig for informasjon tilgjengelig på nettsiden, skriver den kanadiske domstolen.

Chatboten er ikke lenger tilgjengelig på flyselskapets nettsider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skaper frykt

Mest sannsynlig er det ikke siste gang kunstig intelligens vil forvirre, overraske eller skremme.

Fotografi av et videoklipp skapt av OpenAIs Sora. Foto: OpenAI
Fotografi av et videoklipp skapt av OpenAIs Sora. Foto: OpenAI

Torsdag gikk OpenAI, selskapet som blant annet står bak verktøyet ChatGPT, ut med nyheten om Sora, et verktøy som de har utviklet som kan lage virkelighetstro videoer ut fra skriftlig instruksjon fra brukere.

OpenAI skriver på nettsiden sin at Sora nå kan generere ett minutts lange video etter brukerens ønske om innhold og stil.

Ekspert på kunstig intelligens Oren Etzioni forteller CBS News at Sora gjør han «livredd».

– Generative KI-verktøy utvikler seg så raskt, og vi har sosiale medier, noe som fører til en akilleshæl i demokratiet vårt, og det kunne ikke ha skjedd på et verre tidspunkt, sier han.

– Mens vi prøver å finne ut av dette, står vi foran et av de mest betydningsfulle valgene i historien, legger han til, og peker på valget i USA.

Sora er ikke enda tilgjengelig for offentligheten, Etzioni sier at han tror at både OpenAIs Sora og lignende verktøy vil gjøres tilgjengelig i månedene framover.