Seks galakser funnet med Webb-teleskopet

Dett sammensatte bildet fra Nasa og ESA viser de seks galaksene, slik de så ut 500-800 millioner år etter Big Bang. Bildet nederst til venstre kan inneholde like mange stjerner som Melkeveien gjør i dag, men er 30 ganger mer kompakt. Foto: Nasa / AP / NTB Foto: NTB

Astronomer har ved hjelp av Webb-teleskopet funnet det som ser ut til å være seks store galakser som er like gamle som vår egen, men langt mer kompakt.

Galaksene kan dateres 540–770 millioner år tilbake i tid etter Big Bang for 13,8 milliarder år siden. På den tiden var universet omtrent 3 prosent av dagens størrelse.

James Webb-teleskopet har avdekket end eldre galakser, som kan dateres til bare 300 millioner år etter universets begynnelse, men det er størrelsen og modenheten som gjør disse seks angivelige megagalaksene inntrykk på forskerne. Funnet ble kunngjort i tidsskriftet Nature onsdag.

Astrofysiker Ivo Labbe ved Swinburne University of Technology i Australia og hans team står bak oppdagelsen. Han ventet å fine små baby-galakser, men fant noe helt annet.

De seks galaksene ser ut til å ha en masse som er på størrelse med Melkeveien, men 30 ganger mer tettpakket.

– Mens mesteparten av galaksene i denne æraen fortsatt er små og gradvis vokser over tid, er det noen få monstre som når modenhet i hurtigtakt. Hvorfor dette skjer eller hvordan dette fungerer, er ukjent, uttaler Labbe.

– Hvis Melkeveien var en gjennomsnittlig voksen med normal størrelse, la oss si 175 centimeter og med en vekt på 70 kilo, ville disse ett år gamle babyene ha veid det samme, men målt bare 7 centimeter. Det tidlige universet er et freakshow, sier han.