Ekspert mener det er lenge til SAS kan puste lettet ut

SAS-krisen ble avblåst natt til tirsdag. Foto: NTB
SAS-krisen ble avblåst natt til tirsdag. Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dansk analytiker kommer med advarsel til SAS. Han hevder selskapet slett ikke er reddet selv om streiken er over.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pilotene i SAS og ledelsen i selskapet ble natt til tirsdag enige om en ny overenskomst. Pilotstreiken kunne med det avblåses. Det er likevel lenge til selskapet kan puste lettet ut, i følge den danske analytikeren Jacob Pedersen i Sydbank.

– Flyselskapets problemer er overhodet ikke løst. En ting er det økonomiske tapet. Noe annet er hvordan man gjenvinner tilliten til passasjerene, forklarer analytikeren til den danske avisen B.T.

Pedersen sier at man nå kan begynne å gjenoppbygge navnet og merkevaren SAS, som han mener er kraftig svekket. Han legger vekt på at kundene har mange andre muligheter nå de skal ut å fly.

SAS forteller til NRK at de kommer til å prioritere kunder som sitter strandet i utlandet, og deretter få trafikken tilbake til normalen.

Flere forhandlinger må til

Jacob Pedersen har uttalt seg som ekspert til både danske og norske medier gjennom SAS-krisen. Foto: Sydbank.
Jacob Pedersen har uttalt seg som ekspert til både danske og norske medier gjennom SAS-krisen. Foto: Sydbank.

Pedersen mener flere forhandlinger må til før SAS kan føle seg trygge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kommer forhandlingene med kreditorene, og spørsmålet om hva de skal gjøre med gjelden fra streikeperioden.

En sentral gruppe i dette spørsmålet er leasingselskapene, som har leid ut flyene sine til SAS.

– Leasingselskapene kan jo i teorien bare si til SAS; «Ja men, hvis dere ikke vil betale summen som står i avtalene, så tar vi bare flyene tilbake. De er jo våre, og vi kan definitivt leie dem ut til noen andre som kan betale mer enn dere», forklarer analytikeren.

Pedersen legger vekt på etterspørselen etter fly er stor blant flyselskapene. Å få lease fly kan bli et utfordrende punkt for SAS.

Ser ett lyspunkt

Til gjengjeld har avtalen med pilotene gitt Pedersen tro på at SAS har løst en annen viktig del av redningsplanen.

Gjennom forhandlingsforløpet har SAS trolig orientert ledelsen fortløpende om forhandlingene. Det gir Pedersen grunn til å tro at det er flere investorer som nå står klare til å bidra med økonomisk støtte.

–Der er ingen tvil om at det finnes investorer som vil redde SAS, avslutter Pedersen med å si.