Andersson dominerte i svenske medier

Statsminister Magdalena Andersson (S) toppet mediedekningen blant svenske partiledere i siste kvartal i fjor. Foto: Anders Wiklund / TT / NTB
Statsminister Magdalena Andersson (S) toppet mediedekningen blant svenske partiledere i siste kvartal i fjor. Foto: Anders Wiklund / TT / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statsminister Magdalena Andersson (S) var den partilederen som dukket opp desidert fleste ganger i både nyhetsmedier og sosiale medier i siste kvartal 2021

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hennes dominans i nyhetsbildet er på rekordnivå, viser den svenske medieundersøkelsen som Kantar Sifo utfører for Sveriges Radio Ekot.

– Ser vi på alle andre partiledere samlet, står de for rundt halvparten av den totale rapporteringen, sier analysesjef Per Söderpalm til kanalen.

Tallene er nok ikke helt overraskende ettersom både budsjettbehandlingen og statsministeravstemningen rettet fokuset mot Andersson og sosialdemokratene på slutten av året.

På andreplass kommer Sverigedemokraterna-leder Jimmie Åkesson, som får mye oppmerksomhet i sosiale medier, etterfulgt av Miljöpartiets Per Bolund.

Undersøkelsen inkluderer 985.000 artikler og innlegg.