Netflix vokser mindre enn før

Netflix' overskudd falt fra første til andre kvartal i år. Selskapet ser nå på videospill som neste satsingsområde. Foto: Jenny Kane / AP / NTB
Netflix' overskudd falt fra første til andre kvartal i år. Selskapet ser nå på videospill som neste satsingsområde. Foto: Jenny Kane / AP / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Koronaeffekten har begynt å avta for strømmetjenesten Netflix. Det viser resultatet for andre kvartal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Strømmegiganten hadde 209 millioner betalende brukere i andre kvartal og en omsetning på 7,3 milliarder dollar (nær 66 milliarder kroner), noe som er rundt 19 prosent høyere enn i andre kvartal i fjor.

Overskuddet i andre kvartal havnet på 1,35 milliarder dollar (12,2 milliarder kroner), en nedgang fra 1,7 milliarder dollar (15,3 milliarder kroner) i første kvartal i år.

I første kvartal i fjor fikk Netflix 16 millioner nye abonnenter. I første kvartal i år var økningen på 4 millioner. I andre kvartal i år var økningen falt til 1,5 millioner nye betalende kunder. Det er den svakeste økningen siden 2013.

Netflix viser selv til at koronapandemien har begynt å slippe taket på deler av verden og at den sterke veksten man så i fjor, derfor har begynt å gå saktere nå.

Selskapet varsler fortsatt investering i innholdsutvikling og at det er i en innledende fase med å utvide tilbudet til å omfatte også videospill.

– Vi ser på spill som en ny innholdskategori, heter det i en uttalelse.

– Spill skal inkluderes i abonnementsprisen, uten noen ytterligere påslag, på linje med film og serier, heter det videre i selskapets uttalelse.