Solberg: Grønn ammoniakk kan bli et nytt industrieventyr

Statsminister Erna Solberg (H) sneide innom Yaras gigantanlegg på Herøya på valgkampturneen fredag for en oppdatering om pilotprosjektet med å produsere grønn ammoniakk. I bakgrunnen står Høyres førstekandidat i Vestfold og Telemark Mahmoud Farahmand og olje- og energiminister Tina Bru (H).
Statsminister Erna Solberg (H) sneide innom Yaras gigantanlegg på Herøya på valgkampturneen fredag for en oppdatering om pilotprosjektet med å produsere grønn ammoniakk. I bakgrunnen står Høyres førstekandidat i Vestfold og Telemark Mahmoud Farahmand og olje- og energiminister Tina Bru (H). Foto: Hanna Johre / NTB

Norskprodusert, grønn ammoniakk kan bli en salgssuksess på verdensmarkedet og kan bidra til store utslippskutt av CO2, mener statsminister Erna Solberg (H).

Fredag fikk hun og olje- og energiminister Tina Bru (H) en omvisning på Yaras anlegg på Herøya, der Yara i samarbeid med Aker Clean Hydrogen og Statkraft har startet et pilotprosjekt med å legge om dagens ammoniakkproduksjon til å produsere såkalt grønn ammoniakk, produsert uten CO2-utslipp.

Omleggingen kan bidra til å kutte 800.000 tonn CO2 fra anlegget på Herøya. Det vil være det største utslippskuttet i norsk industrihistorie.

Utslippsfritt drivstoff

I tillegg vil anlegget på Herøya kunne sørge for utslippsfritt drivstoff til både landtransport og skipsfart.

– Ammoniakk kan brukes til å kutte utslipp i alle verdikjeder i Norge, sier Solberg, som ikke legger skjul på at hun er begeistret over prosjektet.

Grønn ammoniakk vil være et viktig supplement til grønt eller blått hydrogen, særlig når det gjelder skipsfart. Ammoniakk er nemlig både mer energitett og lettere å frakte enn hydrogen. Mens hydrogen trenger 253 minusgrader for å bli flytende, trenger ammoniakk bare 33.

– Når vi snakker om den store globale skipsfarten, er det ammoniakk som er svaret, slår Solberg fast.

Fem til sju år

Til nå har Yara brukt naturgass i produksjonen av ammoniakk.

– Om alt går som vi ønsker, er den nye utslippsfrie fabrikken oppe og går om fem til sju år, sier sjef for ammoniakkproduksjonen Magnus Ankarstrand til NTB.

Omleggingen antas å koste mellom 2 og 4 milliarder kroner.

Ifølge Ankarstrand er ammoniakk særlig godt egnet for havgående skip, som i dag står for 30 prosent av CO2-utslippene til havs.

I begynnelsen av juni inngikk Yara og det internasjonale logistikkselskapet Trafigura en avtale om utvikling og markedsføring av ammoniakk som rent drivstoff til skip.

Men for å lykkes, er Yara avhengig av at det skapes et marked for den grønne ammoniakken, og at rederiene er villige til å ta kostnaden ved å bygge om skipene sine, eller bygge nye.

– Da må det settes en prislapp på utslippene, påpeker han.

Har ni år på seg

Solberg viser til at Norges Rederiforbund har vedtatt at alle nye skip skal være utslippsfrie etter 2030.

– Det betyr at vi må få fram dette prosjektet i løpet av de neste ni årene, sier hun.

Solberg mener også at slike prosjekter gir grunnlag for mer industri i framtida, blant annet ved at lignende anlegg kan bygges flere steder.

– Det grønne skiftet kan bety mange nye arbeidsplasser. Grønn ammoniakk kan bli et nytt industrieventyr, sier hun.

Personvernpolicy