Biden vil øke skattenivået for å finansiere infrastrukturplan

President Joe Biden presenterte sin infrastrukturplan i en tale i Carpenters Pittsburgh Training Center onsdag. Foto: Evan Vucci / AP / NTB
President Joe Biden presenterte sin infrastrukturplan i en tale i Carpenters Pittsburgh Training Center onsdag. Foto: Evan Vucci / AP / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

USAs president Joe Biden vil øke skattenivået for store selskaper og velstående amerikanere for å finansiere en infrastrukturplan på 17.000 milliarder kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er en investering i USA som man gjør kun én gang i en generasjon. Det er ulikt noe annet vi har sett eller gjort siden vi konstruerte hovedveiene som knytter delstatene sammen og romfartskappløpet for flere tiår siden, sa presidenten i en fjernsynssendt tale onsdag.

Han beskrev planen som den største investeringen i amerikanske arbeidsplasser siden andre verdenskrig. Dette vil befeste USAs stilling øverst i verdensøkonomien, fortalte han.

– Planen vil skape millioner av jobber, godt betalte jobber. Den vil skape vekst i økonomien og gjøre oss mer konkurransedyktige i verden, fremme våre nasjonale sikkerhetsinteresser og gjøre oss i stand til å vinne den globale kampen med Kina i årene som kommer, sa Biden.

Selskapsskatt

Han foreslår å finansiere infrastrukturplanen på 2.000 milliarder dollar ved blant annet å øke selskapsskatten fra 21 til 28 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forsikret at han ikke er motstander av rikdom.

– Jeg har ikke noe imot millionærer og milliardærer. Jeg tror på amerikansk kapitalisme, sa Biden.

Presidenten sa også at amerikanske selskaper som Amazon bruker smutthull for å unngå å betale «en eneste penny» i føderal inntektsskatt.

– Dette er galt, la Biden til.

Veier, transport og klima

Planen legger opp til det Biden kaller «elektrisk bilrevolusjon» ved å bygge ut et nettverk på 500.000 elbilladere, erstatte 50.000 dieselkjøretøy og få fortgang i overgangen til en grønnere økonomi som skal gjøre infrastrukturen mer motstandsdyktig mot klimaendringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den amerikanske jobbplanen vil føre til forvandling i fremgangen for å håndtere klimaendringer, ved å gjøre infrastrukturen vår sikrere og mer motstandsdyktig, og gripe fatt i de utrolige mulighetene for amerikanske arbeidere og bønder i en framtid med ren energi, sa Biden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Planen om å gjøre gjenreising av landets infrastruktur til bærebjelken i presidentens økonomiske agenda, omfatter en innsprøyting av 620 milliarder dollar i transportsektoren. Dette inkluderer oppgradering av 32.000 kilometer med veier, reparasjon av tusener av bruer og dobling av finansieringen av offentlig transport.

– I dag foreslår jeg en plan for landet som belønner arbeid, og som ikke bare belønner velstand. Den bygger opp en rettferdig økonomi som gir alle mulighet til å oppnå suksess. Den kommer til å skape den sterkeste, mest motstandsdyktige og innovative økonomien i verden, sa Biden.

Kritikk fra AOC og Trump

Verken Bidens forgjenger Donald Trump eller Bidens partifelle Alexandria Ocasio-Cortez går god for presidentens plan.

Ocasio-Cortez, som tilhører den progressive fløyen i Demokratene, mener at infrastrukturpakken må være mye større enn det Biden foreslår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trump mener på sin side at økt skatt vil føre til nedgang i amerikansk industri.

– Forslaget er blant de største selvpåførte økonomiske sårene i historien, sier Trump.

Store deler av USA er preget av utslitt infrastruktur som går tilbake til 1950-tallet. Mange amerikanere ønsker nye veier, bruer, jernbaner og flyplasser. Men det betyr ikke at Biden vil få en lett oppgave.

Nylig vedtok Kongressen Bidens koronakrisepakke, som også var på rundt 2.000 milliarder dollar. Men å sikre politisk enighet for å gjøre infrastrukturplanen til virkelighet, kan bli en virkelig test på Bidens forhandlingsevner de neste månedene.

Verken Bidens forgjenger Donald Trump eller Trumps forgjenger Barack Obama klarte det. Begge hadde gitt store løfter om infrastrukturinvesteringer, men slet med å få planene satt ut i livet.