Klart for undersjøisk tunnel mellom Danmark og Tyskland

Bildet viser Scandlines-ferge som ankommer havnen i Rodby i Danmark. Fergene danner forbindelse sjøveien mellom Danmark og nabolandet Sverige og Tyskland. Nå bygges en ny undersjøisk tunnel. AFP FOTO / Scanpix Denmark / David Leth Williams / Denmark UT
Bildet viser Scandlines-ferge som ankommer havnen i Rodby i Danmark. Fergene danner forbindelse sjøveien mellom Danmark og nabolandet Sverige og Tyskland. Nå bygges en ny undersjøisk tunnel. AFP FOTO / Scanpix Denmark / David Leth Williams / Denmark UT Foto: David Leth Williams / AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Danmark har offisielt startet arbeidet med den såkalte Femern-forbindelsen, en 18 kilometer lang undersjøisk tunnel mellom Danmark og Tyskland.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tunnelen skal forbinde Lolland i Danmark med den tyske øya Femern, og den skal etter planen stå ferdig i 2029.

Planleggingen av Femern-forbindelsen begynte for 25 år siden og har vært møtt av miljøprotester og politisk krangel i begge land.

Da Danmark og Tyskland undertegnet en avtale i 2007, var planen opprinnelig at forbindelsen skulle stå ferdig i 2018. Opprinnelig var det planlagt en bru, men i 2011 ble dette endret til tunnel.

Tunnelen skal bestå av 89 store betongelementer, som skal støpes på en fabrikk i Danmark. Den skal romme både bil- og togforbindelse.

Når Femern-forbindelsen står ferdig, kortes reisetiden mellom Lolland og Tyskland ned fra dagens 45 minutter med ferje til Puttgarden, til 10 minutter med bil.

På dansk side er det alt bygd en arbeidshavn i Rødby på Lolland og nå skal elementfabrikken bygges. På tysk side blir første spadestikk trolig tatt i 2022.