Sveriges havarikommisjon utelukker ikke nye dykk til MS Estonia

Video:M/S Estonia-forliset i Østersjøen krevde 852 menneskeliv

Den svenske havarikommisjonen vil finne ut hvordan det nyoppdagede hullet i skroget til passasjerfergen MS Estonia oppsto.

En rapport fra Estlands regjering i oktober slo fast at det var funnet et nytt hull i skroget. Det bekreftet funnene som ble offentliggjort i en ny dokumentar tidligere i år, der dykkere hadde tatt seg ned ulovlig til vraket av skipet.

Det har vært forbudt å dykke ved vraket av ulykkesferja Estonia i Østersjøen siden 1995, men produsentene av en ny dokumentarserie valgte å trosse dette forbudet og fant en hittil ukjent flenge i skroget. Foto: EPA / NTB Foto: NTB scanpix
Det har vært forbudt å dykke ved vraket av ulykkesferja Estonia i Østersjøen siden 1995, men produsentene av en ny dokumentarserie valgte å trosse dette forbudet og fant en hittil ukjent flenge i skroget. Foto: EPA / NTB Foto: NTB scanpix

Rapporten slo også fast at et annet mye omtalt hull kan skyldes stein på havbunnen.

Generaldirektør Jonas Bäckstrand i SHK sier nå at kommisjonen må undersøke skroget. De trenger å gjøre metallurgiske undersøkelser og se på skrogets konstruksjon

– Vi har ikke kommet til at vi må gjennomføre nye dykk, men vi utelukker ingenting, sier han.

852 mennesker omkom da ferja Estonia forliste i Østersjøen i 1994. Årsaken til forliset er fortsatt bestridt. Havarikommisjonene i Estland, Finland og Sverige jobber nå med ny informasjon om ulykken. Man prøver blant annet å få tak i tegninger av fartøyet og kartlegge bunnforholdene der fartøyet ligger.

For et par uker siden besøkte Estlands havarikommisjon Sverige, og sammen undersøkte de Estonias baugvisir, som er lagret utenfor Stockholm.

Personvernpolicy