Knusende kongressrapport om Boeing

Gardermoen 20160906. Et Boeing 737-800 med registreringsnummer PH-BXC fra KLM går inn for landing på Gardermoen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Gardermoen 20160906. Et Boeing 737-800 med registreringsnummer PH-BXC fra KLM går inn for landing på Gardermoen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyprodusenten Boeing må tåle knusende kritikk i en ny kongressrapport etter de to katastrofale flyulykkene med Boeing 737 Max i 2018 og 2019.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I rapporten blir ulykkene omtalt som «en fryktelig kulminering» av ingeniørtabber, dårlig ledelse og alvorlig mangel på oversikt.

Rapporten kommer fra en komité i Representantenes hus, der Demokratene har flertall.

– Vår rapport skildrer sjokkerende avsløringer av hvordan Boeing – satt under press i konkurranse med Airbus og for å levere profitt for Wall Street – unnslapp FAAs gransking, holdt tilbake informasjon fra pilotene og når alt kom til alt, gjorde at flyene som kostet 346 uskyldige mennesker livet, var i trafikk, sier Peter DeFazio, som leder transport- og infrastrukturkomiteen.

– Gamblet med sikkerheten

I rapporten rettes det kritikk både mot Boeing og og USAs luftfartstilsyn FAA. Den er resultatet av en 18 måneder lang granskning der over 20 ansatte i Boeing og FAA er intervjuet.

– Det som er særlig frustrerende, er at Boeing og FAA gamblet med publikums sikkerhet i den kritiske perioden mellom de to ulykkene, sier DeFazio.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En rapport fra USAs samferdselsdepartement som ble lagt fram i juli, slår fast at ingeniørene som skulle godkjenne Boeings 737 Max-fly, ikke ble informert om endringer i systemet som forårsaket alvorlige ulykker.

Video: Boeing 777x: Her letter det nye langdistanseflyet for første gang

Informerte ikke om endringer

Endringen var at det var installert et såkalt MCAS-program som presset nesen på flyet ned for å unngå at det steilet, noe som kunne skje fordi de nye og større motorene var plassert høyere og lenger fram på vingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pilotene var ikke infomert om dette systemet, og i de to ulykkene i Etiopia og Indonesia greide de ikke å gjenvinne kontrollen over flyet før det styrtet.

Boeing slapp unna grundigere godkjenning ved å overbevise FAA om at flyet bare var en oppdatert versjon av tidligere 737-er. Om flyet skulle sertifiseres som et nytt fly, ville opplæring av piloter i simulator kostet Boeing mer penger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Boeings 737 Max-fly har stått på bakken i alle land siden styrten i Etiopia i mars 2019, der alle om bord omkom. Året før krasjet et fly av samme type i Indonesia.

Ennå ikke godkjent

Til sammen døde nær 350 mennesker i de to ulykkene. Amerikanske luftfartsmyndigheter overvåket en testflight i slutten av juni, men har ennå ikke fornyet sertifiseringen slik at flyet kan settes inn i trafikk.

Boeing sier at de har forbedret prosedyrene sine etter krasjene, satt opp et nytt sikkerhetssystem og restrukturert ingeniøravdelingen.

– Når FAA og andre tilsynsmyndigheter har avgjort at Max på trygt vis kan være i trafikk igjen, vil det være et av våre mest granskede fly i historien, og vi har full tro på sikkerheten, heter det i uttalelsen.

Video: Uklart når Boeing 737 MAX er på vingene