Tre tidligere styremedlemmer i Audi tiltalt i utslippsjuks-saken

Dieselgate ruller videre. Tre tidligere styremedlemmer og en høyt plassert avdelingsleder i VWs datterselskap Audi er beskyldt for svindel og ulovlig sertifisering av bilmodeller.
Dieselgate ruller videre. Tre tidligere styremedlemmer og en høyt plassert avdelingsleder i VWs datterselskap Audi er beskyldt for svindel og ulovlig sertifisering av bilmodeller. Foto: Jens Meyer / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre tidligere styremedlemmer i Audi tiltales for svindel i forbindelse med den store utslippsskandalen som er blitt kjent som «dieselgate».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Påtalemyndigheten i München opplyser om tiltalen torsdag. En pensjonert avdelingsleder er også tiltalt.

– De fire beskyldes for svindel og for indirekte å ha deltatt i falsk sertifisering. Tiltalen omfatter også ulovlig annonsering, heter det i uttalelsen.

Tidligere Audi-sjef Rupert Stadler er fra før tiltalt i en separat sak og skal møte i retten 30. september. Martin Winterkorn, den tidligere toppsjefen i Audis morselskap, Volkswagen, er også på tiltalebenken og avventer rettssak.

Megajuks

VW innrømmet i 2015 å ha jukset med utslippene til 11 millioner biler som var solgt over hele verden. Motorene var forsynt med programvare som skulle redusere utslippet av klimagasser når de ble testet i et laboratorium.

Realistiske tester ute på veien viste senere atskillig høyere utslipp. Den tidligere avdelingssjefen er beskyldt for å være den som startet utviklingen av motorer til VW, Audi og Porsche som ble utstyrt med komponentene som ble brukt til juksingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjente til jukset

De tre tidligere styremedlemmene er beskyldt for å ha visst om de manipuleringene som ble gjort, og for ikke å ha hindret salg av modifiserte biler i perioden oktober 2013 til september 2015.

Saken som nå er under rettsbehandling, gjelder nesten 450.000 biler som i all hovedsak er solgt i USA og Europa.

Dieselgate har så langt kostet VW-konsernet, som produserer et dusin ulike bilmerker, over 30 milliarder euro. Det meste er utbetalt i USA.