Rapport: Boeing informerte ikke om systemendringer

Et Boeing 737 Max på en flyplass utenfor Seattle etter en testflygning tidligere denne uken. Dersom testene er tilfredsstillende, kan flyforbudet for Max-flyene oppheves senere i år. Foto: Elaine Thompson / AP / NTB scanpix
Et Boeing 737 Max på en flyplass utenfor Seattle etter en testflygning tidligere denne uken. Dersom testene er tilfredsstillende, kan flyforbudet for Max-flyene oppheves senere i år. Foto: Elaine Thompson / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingeniørene som skulle sertifisere Boeings 737 Max-fly, ble ikke informert om endringer i systemet som forårsaket alvorlige ulykker, ifølge en ny rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Personer fra myndighetene som var involvert i testflygingene, kjente til endringene i kontrollsystemet MCAS, mens de som jobbet med sertifisering i det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) ikke gjorde det, heter det i rapporten fra USAs samferdselsdepartement. Den skal legges fram onsdag, men nyhetsbyrået AP har fått tak i et eksemplar på forhånd.

MCAS har fått skylden for to alvorlige ulykker i Indonesia og Etiopia, som førte til at flytypen ble satt på bakken i mars i fjor. Alle om bord, 346 personer, døde i to ulykkene. Først etter ulykken i Indonesia undersøkte FAA systemet i detalj.

I begge ulykkene ble flyenes nese presset ned av MCAS, og pilotene var ikke i stand til å gjenvinne kontrollen.

Denne uken har Boeing og FAA begynt sertifiseringsflyginger. Dersom FAA er fornøyd med disse, kan flyselskapene få lov til å bruke Max-flyene igjen senere i år.

Boeing sier i en kommentar at de forsikrer seg om at testene av Max-flyene er «grundige og omfattende».

– Når flyet kommer tilbake, vil det være ett av historiens mest grundig sjekkede fly, og vi har full tillit til at det er trygt, sier talsmann Bernard Choi.