– Russland og Kina sprer coronakonspirasjoner i Vesten

<p>Russland president Vladimir Putin og Kinas president Xi Jinping  Eastern Economic Forum i Vladivostok i Russland i 2018.</p>
Russland president Vladimir Putin og Kinas president Xi Jinping  Eastern Economic Forum i Vladivostok i Russland i 2018. Foto: Mikhail Metzel / AP

Russiske og kinesiske nyhetsnettsteder sprer feilinformasjon om covid-19 i Vesten, slår ny forskning fast.

Enten det er en forvrengt dekning eller direkte konspirasjonsteorier, får artikler skrevet på tysk og fransk av utenlandske medier, ofte med uklare kilder, mye oppmerksomhet på Facebook og Twitter, skriver Oxford Internet Institute i en ny studie som ble publisert mandag.

Nyhetene fra disse nettstedene finner et større publikum i Vesten enn nyheter fra landenes egne fremste nyhetssteder, ifølge studien.

Instituttet, som er en del av Oxford University, så på utgivelser fra ledende medier i Russland og Kina, samt Iran og Tyrkia – som alle er statskontrollerte eller tett allierte med maktregimer.

På fransk, tysk og også spansk har statlige mediegrupper «politisert coronaviruset ved å kritisere vestlige demokratier, berømme hjemlandet og fremme konspirasjonsteorier om virusets opprinnelse», skriver instituttet.

– En stor del er faktabasert, men det de har, spesielt de russiske, er en agenda for å diskreditere demokratiske land, sier Oxford-forsker Jonathan Bright.

Studien tok for seg 20 av de mest populære historiene fra 18. mai til 5. juni fra de statseide russiske nyhetskanalene RT og Sputnik og de statskontrollerte nyhetskanalene i Kina CGTN, CRI og Xinhua News Agency. I tillegg til fremmedspråklige nyhetsnettsteder fra Iran og Tyrkia.

Les også: Spinnvill konspirasjonsteori: Hevder dollarseddel skjuler hemmelig corona-budskap

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært