Iran-flystyrt: Russland kaller uttalelser om missil uakseptable

Påstanden om at flyet som styrtet i Iran, kan ha blitt truffet av et luftvernmissil, er uakseptable, mener Russland.

Utenriksdepartementet i Moskva ber alle parter vente på resultatet av etterforskningen av flykatastrofen.

– Man bør ikke forsøke å oppnå politisk gevinst på denne grusomme menneskelige tragedien. Det er viktig å la spesialister få analysere situasjonen og foreta konklusjoner, sier Russlands viseutenriksminister Sergej Rjabkov.

Russlands president Vladimir Putin . Foto: AP / Pavel Golovkin / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Han kaller uttalelser om at et missil skal ha truffet det ukrainske passasjerflyet «uakseptable».

Fakta om flystyrten i Iran

*Et passasjerfly fra Ukraine International Airlines styrtet like etter avgang fra den internasjonale flyplassen i Irans hovedstad Teheran klokken 6.12 onsdag.

*Flyet var på vei til Ukrainas hovedstad Kiev. Flyet var en Boeing 737-800-maskin og produsert i 2016.

*Det var 167 passasjerer og en besetning på ni om bord. Alle omkom.

* Blant de omkomne er 63 canadiere og 82 iranere. Også to ukrainere, fire afghanere, tre briter og minst ti svensker er døde.

*En foreløpig rapport fra iranske luftfartsmyndigheter fastslår at flyet forsøkte å vende tilbake til Teheran før det styrtet, og at det var i full fyr før det traff bakken. Ifølge rapporten tok flygerne ikke kontakt med flygeledere før det styrtet.

*Den foreløpige rapporten gir ingen svar på hvorfor flyet styrtet, men Irans transportminister uttalte torsdag at flyet tok fyr grunnet en «teknisk feil», og at dette førte til styrten.

*Flyet styrtet 4–5 timer etter at Iran avfyrte missiler mot amerikanske baser i Irak. Vestlige etterretningstjenester tror ikke at flyet ble skutt ned, ifølge en canadisk sikkerhetskilde som Reuters har snakket med.

(Kilder: DPA, Reuters, CBC, NTB)

– Det er i minste fall usømmelig å gjøre dette til en politisk sak, mener Rjabkov.

Vestlige ledere uttalte torsdag at etterretningsinformasjon tyder på at flyet ved en feiltakelse ble truffet av et bakke-til-luft-missil nær Irans hovedstad Teheran, noen timer etter at Iran hadde sendt ballistiske missiler mot to amerikanske militærbaser i Irak som hevn for at USA har likvidert den iranske generalen Qasem Soleimani i Bagdad.

Iran har avvist at flyet kan ha blitt truffet av noe missil.

Alle de 176 om bord mistet livet da flyet styrtet onsdag morgen.

Video skal angivelig vise ukrainsk passasjerfly bli skutt ned

Iranske myndigheter er «sikre»

Lederen for de sivile luftfartsmyndighetene i Iran sier han er sikker på at flyet som styrtet natt til onsdag, ikke ble truffet av en rakett.

Den iranske reaksjonen kommer etter at Canadas statsminister Justin Trudeau torsdag gikk ut og sa at flyet kan ha blitt skutt ned ved et uhell.

Trudeau viste til etterretningsopplysninger fra flere kilder, blant annet canadisk etterretning.

Dette ble blankt avvist av Ali Abedzadeh, som leder Irans sivile luftfartsmyndighet.

– En ting er helt sikkert, dette flyet ble ikke truffet av en rakett, sa han på en pressekonferanse i Teheran.

Iran åpner for amerikansk deltakelse i etterforskningen

Redningsarbeidere saumfarte onsdag stedet der flyet styrtet i Shahedshahr like sørvest for Irans hovedstad Teheran. Foto: AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Iran har invitert den amerikanske havarikommisjonen til å delta i etterforskningen av flystyrten ved Teheran, opplyser en iransk tjenestemann til Reuters.

Irans representant i Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart, Farhad Parvaresh, sier at en representant for USAs nasjonale transportsikkerhetsbyrået (NTSB) er invitert.

– NTSB har svart vår etterforskningsleder og har kunngjort en akkreditert representant, sier han til nyhetsbyrået Reuters fredag.

NTSB har blant annet ansvaret for å granske flyulykker i USA.

USA har i henhold til internasjonale regler rett til å delta i etterforskningen ettersom flyet som styrtet, en Boeing 767-800, var amerikanskprodusert.

176 personer omkom da det ukrainske passasjerflyet styrtet rett etter avgang fra Teheran onsdag morgen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
09:19 Kvinne fra Sunnmøre må betale ektemannen 800.000 kroner i erstatning for svindel09:10 Utbygger dømt til å kjøpe tilbake hus bygd på søppelfylling i Skedsmo08:36 Klimaforskeren: – Hver dag venter jeg på vinteren, men den kommer aldri08:07 Én siktet etter dødsfall på institusjon i Søndre Land07:57 Forskere: Langt flere trolig smittet av lungevirus i Kina enn hva myndighetene oppgir07:15 Store klimautslipp fra Australias branner07:09 Mann skutt og alvorlig skadd i Sverige06:46 Terrorsiktet kvinne pågrepet på Gardermoen06:32 Aftenposten: Regjeringskrise kan utløse lederdebatt i Frp06:17 Alkoholstrømmen strupes ved spanske feriefavoritter06:00 Dette skjer i dag05:53 Mann dømt for overgrep mot samboerens datter05:30 Dette skjedde i natt05:13 Forsikringsselskaper vil kreve egenandeler refundert etter parkeringshusbrann04:47 Mann påkjørt av trikken i Trondheim04:46 Lærere saksøker flyselskap for dumping av drivstoff04:39 Brannvesenet i Oslo hadde 9.400 unødvendige utrykninger i fjor04:23 Regn dynker skogbranner øst i Australia03:52 Byrådet i Oslo vil sikre helsehjelp til personer uten oppholdstillatelse03:35 Stadig færre barn i Bygde-Norge02:41 Ventura hentet seg inn etter dobbeltbogey i California02:04 Jagland: Kvinnene bør hentes hjem02:04 Johnson inviterer til brexit-feiring00:36 Trump ber Irans øverste leder være forsiktig med hva han sier23:34 Boeing har funnet ny 737 Max-feil23:09 Jury utpekt i Weinstein-saken22:43 Person død etter vold22:37 Frykter rådyr jakt etter at Statskog solgte eiendom for 9,6 millioner22:15 En person skadd da svovelsyre lekket ut i Oslo21:28 Anne-Elisabeth Hagens ektemann har sendt politiet en rekke eposter20:55 Frp-exit kan utløse lederstrid20:13 Motedesigneren Jean-Paul Gaultier gir seg19:51 Brutal EM-knockout av Norge over Ungarn19:42 Medier: IS-siktet kvinne er på vei til Norge19:41 Forskere kan ha knekt koden for det første liv på Jorden18:52 Mistenkelig dødsfall i Skien18:36 Togsporet mellom Drammen og Asker åpnet for trafikk18:12 Durek Verrett sier han har satt Märtha Louise i forlegenhet17:46 Annonse vekker oppsikt: «Magisk katt» ba selv om å bli solgt16:37 Hjem fra IS: – Dette er barn som må inviteres til bursdager16:03 Mann pågrepet i forbindelse med dobbeltdrapet i Bergen16:00 Frps Jon Helgheim kritiserer mediedekningen av den IS-siktede kvinnen15:46 Norges seiersrekke i stafett fortsetter etter voldsom opphenting15:29 Lavrov gir USA skylden for at verdenssituasjonen er blitt mer anspent14:26 Thunberg: – Til nå har vi ikke sett noe som helst tegn på handling14:16 TV-stjernen Derek Fowlds døde i dag13:51 Ung mann med gjengtilhørighet siktet i Prinsdal-saken13:51 Norsk trio til finale i slopestyle friski i Italia13:22 Skal rydde opp i svensk langrennskaos13:22 Åtte av ti afroamerikanere mener Trump er rasist13:20 Mann pågrepet for å ha stjålet 12 milliarder passord13:20 Overgrepsdømt mann dømt igjen for overgrep mot fosterbarn13:07 Krisemøte mandag for å redde regjeringen12:24 Gjellestadskipet er mest sannsynlig fra tidlig vikingtid12:23 Japansk domstol beordrer stenging av reaktor12:22 NASA: 2019 var det nest varmeste året på over 100 år12:04 Sejersted pådro seg hjernerystelse etter stygt fall11:46 Frykter at meldeplikt til EU svekker lokaldemokratiet11:33 Solskjær har utnevnt ny kaptein11:24 Ytterligere en mann siktet for drapet i Prinsdal11:02 Tysk EM-spiller innelåst i garderoben, kom for sent til avkast11:01 Australia taper milliarder på at turistene uteblir11:00 Jordskjelv utenfor Bergen10:23 – Magnus Carlsen har en tendens til å bli overvurdert10:22 Glimts suksesstrener takket nei til Vålerenga10:21 Nordmenn betalte 944 milliarder kroner i skatt i fjor09:41 Sjark gikk på grunn i Finnmark09:40 Ødegaard skadefri og klar til kamp09:29 Slik er de norske håndballguttas EM-bonus09:13 Anbefaler ikke forbud mot prisdiskriminering09:12 Ukrainas statsminister vil gå av08:50 Iversen var syk da han startet Tour de Ski08:49 25 år siden jordskjelvet i Kobe08:46 Færre røyker, flere snuser08:29 Frp-topp i Oslo krever flyktningstopp08:18 Barneombudet bekymret over forhold i barnevernet, ifølge rapport08:11 Laveste fødselstall i Kina siden 194908:06 Betydelig snøskredfare på Vestlandet07:47 Svenske EM-stjerner på bytur, måtte si unnskyld etter drink-bestillinger07:25 Faren til IS-kvinne: – Jeg har tillit til rettssystemet07:23 Elleve amerikanske soldater ble såret i Iran-angrepet i Irak07:10 Wild tilbake på vinnersporet07:03 Meningsmåling: – Ikke noe godt tegn for Siv Jensen06:54 UNHCR: Migranter brukes som soldater i Libya06:42 Nestleder varsler KrF-krav dersom Solberg godtar Frps krav06:24 Guatemalas nye president bryter med Venezuela06:00 Topptungt fredsmøte om Libya05:50 Dette skjer i dag05:36 Dette skjedde i natt05:30 Bergen fyller 950 år – feiringen starter på lørdag05:07 Asias børser opp etter rekorddag på Wall Street05:06 Biltoll ikke nevnt i handelssamtaler mellom EU og USA05:02 To menn siktet for cannabisproduksjon i Trøndelag04:26 Brannvesen gransker ansattes håndskrift i jakten på trusselbrev-skriver03:38 Svakeste økonomiske vekst i Kina på tre tiår03:35 Snøhetta skal skape en ny visuell profil for Wikipedia-eier03:02 Frp-fylkesleder tror det er kroken på døra for regjeringen02:46 Ny person død av mystisk virus i Kina02:45 Googles morselskap er nå verdt tusen milliarder dollar02:30 Israel angrep Gazastripen for andre dag på rad