Familie skal ha tatt med lik i banken for å få utbetalt penger

Artikkelen fortsetter under annonsen

En sørafrikansk bank er i hardt vær etter at en familie tilsynelatende tok med seg et lik for å få utbetalt forsikringspenger de hadde krav på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bank- og forsikringsselskapet Old Mutual får gjennomgå i sosiale medier etter at en video, som tilsynelatende viser noen som bærer et lik med seg ut fra en av bankens filialer, har fanget folks oppmerksomhet.

Ifølge lokale medier skal bakgrunnen for at familien gikk til dette drastiske steget med å ta et dødt menneske med til banken, være at banken drøyde med å betale ut penger de hadde krav på etter dødsfallet. Dette gjorde at familien fra KwaZulu-Natal-provinsen i Sør-Afrika, ikke hadde penger til betale for begravelsen.

Videoen, som du kan se øverst i artikkelen, viser to kvinner som bærer på det som ser ut som en kropp pakket inn i en likpose, ut av bankens lokaler og inn i en bil som venter utenfor.

En av kvinnene sier i videoen at de tok med liket som et bevis på dødsfallet, ifølge nyhetsbyrået AP.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når hadde de betalt ut pengene om vi ikke hadde gjort dette? sier en av dem ifølge avisa Times Live.

Banken: – Svært forstyrrende

Bank- og forsikringsselskapet Old Mutual har fått gjennomgå i sosiale medier etter en video som tilsynelatende viser to kvinner som bærer et lik ut av en av deres filialer. Da de troppet opp med liket, skal banken umiddelbart ha betalt ut penger familien hadde krav på etter dødsfallet. Foto: Mike Hutchings / Reuters / NTB scanpix
Bank- og forsikringsselskapet Old Mutual har fått gjennomgå i sosiale medier etter en video som tilsynelatende viser to kvinner som bærer et lik ut av en av deres filialer. Da de troppet opp med liket, skal banken umiddelbart ha betalt ut penger familien hadde krav på etter dødsfallet. Foto: Mike Hutchings / Reuters / NTB scanpix

Den sørafrikanske storbanken, som ble grunnlagt allerede i 1845, har svart på kritikken gjennom uttalelser i sosiale medier. Banken sier blant annet at «dette har vært svært forstyrrende og vi har sympati med familien i denne vanskelige tiden» og bekrefter at de nå har betalt ut det familien hadde krav på.

Old Mutual forklarer videre at forsinkelsen i utbetalingen i dette tilfellet skyldtes at de hadde behov for å gjøre en «videre vurdering», og hevder de betaler ut begravelsespenger i 99 prosent tilfellene innen åtte timer, hvis alle kravene er møtt.

– Ikke som bilforsikring der dere kan bruke 30 dager

Saken har fått mange sørafrikanere til å rase på Twitter:

«Så familier skal la være å begrave sine kjære fordi dere fremdeles vurderer kravet deres, dette er ikke noe bilforsikring hvor dere kan bruke 30 dager på å vurdere et krav», skriver en mann.

Flere reagerer på at banken holdt igjen pengene, men umiddelbart betalte ut kravet da familien etter sigende dukket opp med liket.

– Hvilke krav var ikke møtt av denne familien som bare kunne bli møtt da de dro med seg liket av en av sine kjære til kontoret deres? spør en dame.