Forskere mener å ha funnet en hybelkanin i verdensrommet

Jorden, slik sett fra satellitten Suomi NPP VIIRS til amerikanske NOAA, den 16. mars i år. Foto: Suomi NPP VIIRS data through NASA Worldview. Processed by Pierre

Hvis forskerne ved UiO har rett, kan hybelkaninene som vanligvis ligger i vanskelig tilgjengelige hjørner eller under sofaen, ha tatt veien ut i verdensrommet.

Solsystemets største støvdott kan nemlig ha blitt oppdaget allerede i 2017 fra et observatorium på Hawaii.

Hybelkaninen fikk da navnet Oumuamua, som er polynesisk for «gjest» eller «speider fra det fjerne», ifølge titan.uio.no.

Sammen med astronomen Jane X. Luu har PoreLab-forskerne Eirik Grude Flekkøy og Renaud Toussaint ved Universitetet i Oslo (UiO) studert det som kan være solsystemets største støvdott.

Objektet er omtrent 400 meter langt og beveger seg ut av solsystemet for aldri igjen å returnere, i motsetning til de hybelkaninene vi gjerne finner i stua.

Studien ved PoreLab – som er et senter for fremragende forskning ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO, viser at objektets massetetthet er ekstremt liten, og ikke mer enn 1 prosent av luftens massetetthet ved jordens overflate.

Dette gjør at Oumuamua er det mest porøse objektet som noen gang har vært observert i vårt solsystem. Teorien er at den gigantiske støvdotten kan være dannet ved at støvpartikler knytter seg sammen i forgrenede strukturer tidlig i et annet solsystems utvikling.

Studien publiseres nå i det prestisjetunge Astrophysical Journal Letters.