Avvist som «ukjent kjemisk reaksjon»NASA-forsker: – Jeg er overbevist om at vi fant liv på Mars på 1970-tallet

Allerede for mer enn 40 år siden kan amerikanske forskere ha funnet tegn på liv på planeten Mars.

– Hva er bevisene mot mulighetene for at det eksisterer liv på Mars? Det forbløffende faktum er at det ikke finnes noen bevis, mener Gilbert V. Levin

I en kronikk i Scientific American-journal skriver den tidligere NASA-forskeren om erfaringene fra Mars-eksperimentet Labeled Release (LR), som pågikk for over 40 år siden.

Ett av målene var å finne ut hvorvidt det fantes organisk materiale på planeten Mars.

– Det kan tenkes at vi allerede på 70-tallet oppdaget essensen av liv på Mars, påpeker Levin. Da NASA utviklet romprogrammet «Viking», var han en av lederne for den banebrytende romforskningen med USA i førersetet.

I et innlegg på Scientific American publisert sist uke, er Levin enda tydeligere:

– Jeg er overbevist om at vi fant liv på Mars på 1970-tallet, skriver den tidlige NASA-forskeren.

– Det ultimate spørsmålet

Ved å ta i bruk romsondene «Viking 1» og «Viking 2» skulle overflaten på planeten Mars fotograferes og danne grunnlag for vitenskapelige undersøkelser og nye oppdagelser.

De to oppskytingene fant sted høsten 1975. Et eget landingsfartøy var spesialdesignet for å utføre kontrollert landing.

Programmet var det dyreste og mest ambisiøse i sitt slag på den tiden. Prosjektet ble ansett som en suksess og dannet grunnlag for den kunnskapen verden hadde om Mars helt fram til slutten av 90-tallet.

– Det virket som om vi hadde svart på det ultimate spørsmålet, forteller Gilbert V. Levin.