SAS sjekker 58 Boeing 737-fly

Flere SAS-fly må undersøkes etter at det er funnet sprekker ved vingene på flytypen Boeing 737 NG i Kina.
Flere SAS-fly må undersøkes etter at det er funnet sprekker ved vingene på flytypen Boeing 737 NG i Kina. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS undersøker 58 fly av typen Boeing 737 NG etter at det ble funnet sprekker ved flyets vinger på denne flytypen i Kina. Undersøkelsene påvirker ikke reisende.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelsene ble beordret av USAs luftfartsmyndigheter i forrige uke etter funnet i Kina.

Undersøkelsene foretas når flyene ikke er i drift, og flytrafikken vil dermed ikke påvirkes, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

SAS sjekker nå alle flyene de har av denne typen, uavhengig om de omfattes av ordren fra de amerikanske myndighetene.

Godt over halvparten av flyene er allerede sjekket. Ingen er satt på bakken.

– Vi sjekker rett og slett alle versjoner av Boeing 737 NG-flyene, sier Johansen.

Flyene brukes i Europa, deriblant Norge og resten av Skandinavia.

Ingen av Norwegians fly omfattes av ordren om undersøkelse.

Fly satt på bakken

Fly som har gått mer enn 30.000 turer er beordret undersøkt innen én uke.

To flyselskaper har satt til sammen 13 fly på bakken.

Southwest Airline har undersøkt over 200 fly og satte to på bakken. Brasilianske Gol Linhas Aereas har tatt elleve fly ut av drift, ifølge Reuters.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sprekkene er funnet på det som kalles «pickle fork», som er strukturen som blant annet styrker vingenes feste til flykroppen.

En talsperson for Boeing sier at produsenten jobber med flyselskapene for å utvikle reparasjonsplaner, skaffe deler og tilby hjelp.

Erstatter MAX-flyene

Flyene er en versjon av typen Boeing 737 kalt NG, som er forkortelse for neste generasjon.

Boeing planlegger å erstatte NG med MAX-flyene, som alle for tiden er satt på bakken etter MAX 8-ulykkene i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars. Totalt døde 346 mennesker i de to ulykkene..