Varemerket Storbritannia kan bli svekket av brexitbråk

Boris Johnson er en fargeklatt, men skaper ikke så positive assosiasjoner, sier en av ekspertene som mener varemerket Storbritannia preges negativt av brexitbråket. Arkivfoto: Andrew Milligan / PA / AP / NTB scanpix
Boris Johnson er en fargeklatt, men skaper ikke så positive assosiasjoner, sier en av ekspertene som mener varemerket Storbritannia preges negativt av brexitbråket. Arkivfoto: Andrew Milligan / PA / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Krangling og kaos i brexitkampen kan svekke Storbritannias rykte som et dannet og tedrikkende land der man dyrker kongehus og fotballstjerner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Røde telefonkiosker, svarte drosjer og en dronning som har sittet på tronen så lenge noen kan huske – det er noen av bildene som dukker opp når folk tenker på Storbritannia og London.

Den siste tiden er det derimot demonstrasjoner, politisk krangel og veien mot et varslet brexitkaos som har preget inntrykkene fra øyriket. Det kan svekke varemerket Storbritannia, tror eksperter.

Usikkerhet

Bildet som kommer fram i mediene for tiden, er ikke positivt, fastslår varemerkeekspert Eva Ossiansson ved Göteborgs universitet. Selv uten bråket rundt brexit, er utmeldingen fra EU en varemerkeutfordring, mener hun.

– At en part forlater et fellesskap, er vanskelig å se som noe positivt. Når det fremstår som stadig med parodisk, er det ikke til gagn for landet eller for næringslivet, sier hun.

For næringslivet kan nettopp usikkerheten som kan leses mellom linjene i saker om politisk spill og Boris Johnsons bitende uttalelser, avgjøre om man vil satse i for eksempel London, sier Ossiansson. Hun får støtte fra kollega Johan Anselmsson ved Lunds universitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Til sjuende og sist handler forretninger og investeringer om troverdighet, sier Anselmsson, som også er varemerkeekspert.

De to tror likevel ikke brexitbråket kommer til å gå nevneverdig ut over turismen til Storbritannia. Der spiller valutakurser en mye større rolle.

– Fargerik

Selv om den politiske situasjonen kanskje mangler sidestykke, så er ikke dette første gang det britiske varemerket har vært i endring. Tony Blair lanserte Cool Britannia i 1997, et konsept som skulle signalisere kreativitet og økonomisk optimisme. Spice Girls og Oasis ble trukket fram som symboler på hvor kult det moderne Storbritannia var blitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men der Cool Britannia var en bevisst satsing på fornyelse, har dagens regjering langt mindre kontroll på de endringene som skjer med merkevaren nå. Og Boris Johnson har ikke samme karisma som Blair, mener Ossiansson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Han er kanskje fargerik, men han skaper ikke så positive assosiasjoner. Og dersom hans væremåte oppfattes som negativ, så er det det bildet som kommer i fokus, sier hun.

– Kan rettes opp igjen

Ekspertene øyner likevel håp for Storbritannias omdømme. De sier også at næringslivet kan hente seg inn ganske raskt dersom det forholdsvis fort kommer en løsning på EU-utmeldelsen. Ossiansson mener en avklaring av brexitsituasjonen igjen kan føre tankene over på ting som har en mer positiv gjenklang.

– I løpet av to-tre år kan vi være tilbake til assosiasjoner om kongehus og rosebed igjen, tror Anselmsson.