Rapport: Genetikk forklarer opptil 25 prosent av homoseksualitet

Det finnes ikke et enkeltgen som presist kan identifisere din seksuelle legning, slår forskere fast. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Genetikk kan forklare fra 8 til 25 prosent av ikke-heteroseksuell oppførsel, resten tilskrives miljømessige faktorer, slår en omfattende rapport fast.

De miljømessige faktorene kan være alt fra hormoneksponering i livmoren til sosiale innflytelser senere i livet, heter det i rapporten.

Den ble publisert i tidsskriftet Science torsdag.

Forskningsteamet fra Europa og USA så på spørreundersøkelser der 478.000 deltok, i tillegg til analyser av deltakernes DNA-opplysninger.

– Begrenset

Rapporten ser på seksuell oppførsel, ikke seksuell identitet. Andre forskere har påpekt at funnene begrenses av at personer som kun én gang har hatt seksuell omgang med noen av samme kjønn, regnes som ikke-heterofile.

– Å ha kun én slik opplevelse kan reflektere åpenhet til nye opplevelser, ikke nødvendigvis seksuell orientering, sier den pensjonerte genforskeren Dean Hamer.

Ingen enkeltgen

Et annet funn er at det ikke finnes et enkelt gen som alene definerer seksuell orientering. Det genetiske aspektet av homoseksuell oppførsel er snarere et resultat av et komplekst samspill mellom ulike områder i genomet vårt, ifølge rapporten. Med det skrinlegger forskerne en oppfatning som var populær på 1990-tallet, om at det finnes et enkeltgen for homofili.

– Vi fant ut at det rett og slett er umulig å forutse et individs seksuelle oppførsel basert på genomet deres, sier forsker Ben Neale ved det MIT- og Harvard-tilknyttede genomikkforskningssenteret Broad Institute.

Forskerne oppdaget fem ulike punkter i våre kromosomer som ser ut til å være tett knyttet til seksualitet, men hvert av punktene har alene svært liten innflytelse. Forskerne tror at disse fem markørene kun er begynnelsen, og at tusenvis av andre kan oppdages.