Forskere oppdager repeterende radiosignaler fra rommet

Slik forklarer forskere fra Perimeter Institute for Theoretical Physics de mystiske radiosignalene. Se video.

Høyenergiske glimt av radiobølger slår inn mot jorda fra dypet av universet. Forskerne aner ikke hvor det kommer fra.

Det var i 2007 at astrofysiker Duncan Lorimer og en av studentene hans oppdaget et merkelig avvik da de studerte arkiverte observasjonsdata fra Parkes Observatory i Australia.

Den 24. juli 2001 viste dataene et voldsomt glimt av radiobølger fra alle deler av himmelen som bare varte millisekunder.

Dette skulle vise seg å være mer enn en engangshendelse. Siden den gang har forskere avdekket flere slike utbrudd. Fenomenet kalles fast radio burst (FRB) eller hurtige radioglimt på norsk. Utbruddene er like energirike som 500 millioner soler, men varer bare et øyeblikk. De kommer sannsynligvis fra noe som ligger langt utenfor vår galakse.

I 2015 oppdaget forskere noe enda rarere. Et av radioglimtene gjentok seg flere ganger. Det passet ikke med de foreslåtte forklaringene.

Nå er det registrert åtte nye gjentagende radioglimt ved det canadiske teleskopet Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME).

Resultatene er forhåndspublisert i arXive og venter på publisering i tidsskriftetThe Astrophysical Journal Letters .

Forskerne håper at funnene skal bringe oss nærmere et svar på mysteriet.

– Et skritt videre

CHIME-teleskopet er egentlig designet for andre formål, men det har vist seg å være svært bra til å oppdage slike hurtige radioglimt. Etter det begynte sin jakt i 2018, har det funnet over hundre enkeltstående hurtige radioglimt, i tillegg til de åtte som gjentok seg.

– I løpet av 25 år med forskning på astronomi, så er dette udiskutabelt det mest spennende prosjektet jeg har jobbet med, skrev et av medlemmene av forskerteamet, Bryan Gaensler, på Twitter.

– Dette er absolutt et skritt videre, sier Håkon Dahle, astrofysiker ved Universitetet i Bergen, til forskning.no.

Enkelttilfeller er vanskelige å spore tilbake til kildens beliggenhet i universet, men flere glimt fra samme opphav gir mer informasjon.

– Det er verdifullt å få flere. Når vi vet at disse gjentar seg, så vil forskere kunne følge disse områdene med bedre retningsbestemmelse, sier Dahle.

Les også : Fant flere radiosignaler fra fjern galakse

Som sovende vulkaner?

Ett hurtig radioglimt ble repetert 10 ganger, mens andre ble gjentatt to eller tre ganger. Den lengste pausen mellom signalene var 20 timer. Selv om det er oppdaget klart flest single radioglimt, lurer forskere nå på om gjentakelser egentlig er normen.

– En mulighet er at bare de spesielt energirike oppdages. Mange innimellom kan være under deteksjonsgrensen. En annen mulighet er at de ikke gjentar seg så ofte, sier Dahle.

Ziggy Pleunis, som er en av forskerne bak de nye oppdagelsene, beskriver at vi kan tenke på det som en vulkan som sover lenge før et nytt utbrudd.

Det kan også være forskjellige hendelser som produserer radiosignalene.

– Det er fortsatt veldig usikkert om de som gjentar seg er samme type fenomen som de som ikke gjør det, sier Håkon Dahle.

Gjentakelser utelukker noen forklaringer

– Er det merkelig at radioglimtene kan være gjentagende?

– Ja altså, det utelukker noen forklaringer som har vært foreslått, sier Håkon Dahle, og peker på at voldsomme, destruktive hendelser som bare skjer en gang.

– Om to nøytronstjerner smelter sammen og blir til et sort hull, så er det en engangshendelse. Da forventer vi ikke at det vil gjenta seg. Det samme med en nøytronstjerne som har så stor masse at den kollapser til et sort hull.

Det er fremdeles mulig at disse forklaringene er opphavet til noen av radioglimtene, men de kan altså ikke forklare de som repeteres.

– Vi må over på forklaringer knyttet til objekter som ikke blir ødelagt av det som lager radiostrålene, sier Dahle.

Må finne «hjem-galaksen»

For å finne ut hva som skaper de kraftige radioglimtene, må forskere først kartlegge hvor de kommer fra. Det gjør de ved å se på retningen og spredningen av radiostrålene.

Foreløpig er minst to glimt sporet tilbake til galakser. Et av dem, FRB 121102, ser ut til å stamme fra en galakse som ligger omtrent tre milliarder lysår utenfor Melkeveien. Denne galaksen har et ekstremt miljø med mye stjernedannelse.

Et annet glimt, kalt FRB 180924, er beregnet å ha kommet fra en mer ordinær galakse på samme størrelse som Melkeveien, men også denne ligger ufattelig langt unna.

– Om vi får god statistikk på dette og ser hvilke typer galakser de dannes i, så vil det kunne gi en pekepinn på hva slags fenomener det er snakk om. Er det knyttet til aktiv stjernedannelse eller følger det antall stjerner i en galakse?

– Med et statistisk utvalg på noen få objekter er det vanskelig å trekke konklusjoner, sier Dahle.

Et av de nye signalene har den laveste spredningen som hittil er oppdaget, noe som tyder på at kilden kan være nærmere enn de andre.

– Målingen av den lave spredningen er er superspennende, fordi det gir en god sjanse for at kilden vil være i nærheten. Det betyr at det vil bli enklere å se det, så snart vi vet hvor det befinner seg på himmelen, sier astronom Keith Bannister til nettstedet ScienceAlert.

Spor etter intelligent liv?

Enkelte har spekulert i om signalene kan ha opphav i intelligent, utenomjordisk liv. Håkon Dahle sier at de nye målingene i seg selv ikke utelukker den muligheten, men understreker at det ikke er noe som tyder på en unaturlig forklaring.

– Det er folk som jobber med slike scenarioer, og bruker for så vidt kjent fysikk for å utforske hva som skal til for å lage slike signaler. At disse scenariene er sannsynlige, vil jeg ikke si, men innenfor det som er mulig.

– Hva tror du at skaper radioglimtene?

– Jeg tror det er et eller annet fenomen knyttet til nøytronstjerner. Antagelig nøytronstjerner i områder med ganske kraftige magnetfelt der en form for magnetiske utladninger lager disse pulsene, sier Dahle.

En nøytronstjerne er rester etter en stjerne som har eksplodert i en supernova. De er små men har ekstremt høy tetthet. Nøytronstjerner i vår galakse er observert å kunne sende ut radiopulser, men ikke med en så voldsom energi som det er snakk om her.

– Det jeg synes er litt pussig, er om det skulle vise seg at utladningene primært skjer i galakser med høy stjernedannelsesrate. For nøytronstjerner skal jo egentlig finnes overalt i alle typer galakser. Da skulle det egentlig være størst sannsynlighet for å finne de i galakser med flest stjerner, sier Dahle.

Les også: Gammaglimt under lupen

Minner om oppdagelsen av gammaglimt

Situasjonen nå minner mye om da forskere oppdaget gammaglimt, sier Dahle.

– Det var for omtrent for 20 år siden at forskere klarte å retningsbestemme gammaglimt og knytte de til bestemte galakser. Men det tok ganske mange år.

Situasjonen minner mye om da forskere oppdaget gammaglimt, sier Dahle. Foto: Illustrasjonsbilde: sakkmesterke / Shutterstock / NTB scanpix

Etterhvert ble det klart at gammaglimt kommer av kollapsene eller kolliderende stjerner.

– Det viste seg også at det var to forskjellige klasser av objekter og to forskjellige fenomener som laget gammaglimt - det kan hende at det samme skjer nå, påpeker Dahle.

Han sier at forskningen på hurtige radioglimt fortsatt er i en tidlig fase. Han tror videre utforskningen av fenomenet kan lede til noe nyttig.

– Det kan være flere ting. Når man klarer å finne avstanden, så kan dette brukes til å måle frie elektroner langs synslinjen, og det kan si en god del om universets utvikling. Spesielt når det gjelder hvordan rommet mellom galaksene har utviklet seg. På større avstander ser man også tilbake i tid. Det ville kunne bli en unik måte å teste forskjellige modeller, sier Håkon Dahle.

Les også : Hva er de mystiske signalene fra rommet?

Saken er først publisert hos forskning.no.

22:04 Pellegrino og Kristiansund straffet formsvake Brann21:45 USA og Tyrkia med felles patruljer i ny buffersone i Syria21:43 Israel godkjenner ny bosetning to dager før valget20:51 Frp-nestleder Søviknes ferdig som ordfører20:23 Viking med sterk hjemmeseier over Odd20:22 Mjøndalen nærmere nedrykk tross poeng i Haugesund20:22 Stabæk kapret sterkt poeng mot Bodø/Glimt20:20 Molde utnyttet Glimt-poengtap og økte tabelledelsen20:19 Moses Mawa frelste Godset med viktig seier over bunnrival Ranheim19:48 Golfesset Suzann Pettersen legger opp19:34 Mann i 20-årene omkom etter trafikkulykke i Nannestad19:32 Assad kunngjør amnesti19:31 Trump fortsatt åpen for å møte Irans president18:40 Siv Jensen ber Grande rydde opp i Venstre18:21 Populær politiker kastet ut av bompengepartiet17:32 Sverige ruster kraftig opp: – Jorden skjelver under våre føtter17:30 Boris Johnson spår at Storbritannia vil løsrive seg som «Hulken»16:12 Person skadd i båtulykke i Averøy16:03 Ingen kilometergodtgjørelse for elsparkesykkel14:50 – Vi pleide å leke gjemsel her i skogen14:07 Mann i 70-årene bundet i hjemmet av to eller flere gjerningsmenn13:31 Gutt (2) kritisk skadd etter fall i elv i Steinkjer13:09 Kenyaner satte ny verdensrekord i halvmaraton12:58 Oljeprisen kan stige etter angrep i Saudi-Arabia12:34 Mange rammet av strømbrudd i Agder12:22 Gulltoalett stjålet fra Churchills fødested11:22 AUF-hateren har spredd avføring og dødstrusler i 30 år – nå er han dømt11:03 – Det er et økende måkehat i Norge10:50 Forskere med en visjon om én vaksine for alt – livet ut10:18 Litauer for retten for bildrap i Sandefjord10:09 Brannvesenet har kontroll på brann i enebolig i Soknedal09:30 Uvær i Sør-Norge – flere veier og fjelloverganger er stengt09:27 Ingvild Flugstad Østberg: – Jeg ventet på smellen07:51 Svart hull i midten av Melkeveien har stor appetitt07:32 Brann i bygård i Oslo slukket06:54 Australske byer risikerer å gå tomme for vann06:45 Stjernedryss for Ødegaard: Toppkarakter over alt06:17 Lærer tiltalt for seksuell omgang med elev06:08 Dette skjer i dag05:30 Dette skjedde i natt05:06 Bahamas slapp unna med kraftig regn da nytt uvær truet05:05 Ingen alvorlige hendelser på Vestlandet tross uvær04:13 Over halvparten av kvinnelige bartendere utsatt for trakassering04:04 Sanders avlyser valgkampmøter for å skåne stemmen03:25 Carl I. Hagen mener Frp bør stille ultimatum til regjeringen02:50 Jevn Hovland klatret på plasseringen02:29 Sterke tall for turistnæringen på Vestlandet01:44 Halve Saudi-Arabias oljeproduksjon rammet av droneangrep01:41 Elevrekord ved folkehøgskolene00:39 Mann pågrepet for ildspåsettelse og biltyveri i Hedmark23:05 Uværshelg i Sør-Norge: Varsler flom, jordskred, kraftig regn, vind og snø22:34 Folk på Vestlandet bes holde seg innendørs22:23 Legendarisk Porsche opp i flammer ved Tusenfryd21:28 Britisk politi på jakt etter stjålet gulltoalett21:24 Hundebutikkeier: – Hvis det fortsetter sånn her, må jeg ta nye grep for å overleve21:05 Ung mann knivstukket i Sandnes, to pågrepet20:42 Ødegaard matchvinner da Real Sociedad slo serielederen20:21 Frp reagerer på Raja-karakteristikk: – Det er spinnvilt20:20 To personer pågrepet i Oslo for vold mot bussjåfør20:16 Johnsen frelste Rosenborg med to perlescoringer19:41 Flytende russisk atomkraftverk på plass i Sibir19:22 MDG vil ha samtaler med Venstre i Oslo18:55 – Saudi-Arabias oljeproduksjon kan være halvert18:36 Fire til arresten etter supporterbråk i Trondheim18:08 Etterlengtet opptur for Solskjær: United slet seg til 1-0-seier over Leicester17:51 Angrende Cameron bekymret for hva som vil skje videre med Storbritannia17:24 Høyre-statsråd om klimamål han selv har styrket: – Aldri vært fan16:10 Trump: Hamza bin Laden er død15:57 Bonde tok seg ut på jordet – møtt av skrekksyn15:56 Vålerenga spilte seg inn i gullkampen da Sandviken misbrukte sjansen til å legge press på LSK15:53 Øvrevoll Hosle ydmyket Byåsen15:52 Seks omkom i uværet i Spania15:50 Spitse-dobbel for Vålerenga15:49 Stortap for Snøgg15:48 Poengdeling mellom Trondheims-Ørn og Lyn15:22 Mané prikket inn Liverpools perfekte seriestart15:20 Dødsulykke i garasjeanlegg i Oslo14:56 Real Madrid slapp med skrekken14:53 Elyounoussi debuterte med målgivende da Celtic befestet tabelltoppen14:53 Ny leder for Frihetspartiet i Østerrike14:49 Grei-seier over Kaupanger14:45 Barneskoleelever har fått påvist smittsom tarminfeksjon14:43 Afrikanske ledere tar farvel med Mugabe14:39 Ruud sendte Norge videre i Davis Cup14:30 Europa holder ledelsen, Tutta får ny sjanse i Solheim14:27 To asteroider passerer Jorden14:18 Kjempesmell for Høyre i Norges mest folkerike kommuner13:46 Telenor-feil er rettet13:36 Person i omsorgsbolig glemt på do i flere timer13:19 Motocrossfører til sykehus etter ulykke i Oppdal13:16 Han så ni personer dø i sin celle. Nå vil han hjelpe ungdommen13:16 Skiftet barnas navn for å unngå hets - det utløste mer hat12:59 Død mann i Båtsfjord identifisert12:52 Kvinne hardt skadd i eksplosjon i Sverige12:19 Solskjær hissig på kjapp De Gea-avklaring12:04 Tine-bygg i Trondheim ble evakuert etter ammoniakk-lekkasje11:58 USAs avsluttet sitt svakeste basket-VM noen gang11:53 Migranter på Ocean Viking får gå i land i Italia11:35 Extinction Rebellion-aktivister for retten11:19 Amerikaner tangerte birderekord på PGA-touren