Katastrofe for musikkbransjen etter NYT-avsløring:– Musikere fortviler og vil søke erstatning etter tap i storbrann

Det var i denne brannen søndag 1. juni 2008 at de dyrebare mastertapene skal ha gått tapt i flammene. Foto: AP Photo/ Kevork Djansezian
Det var i denne brannen søndag 1. juni 2008 at de dyrebare mastertapene skal ha gått tapt i flammene. Foto: AP Photo/ Kevork Djansezian
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere artister planlegger nå å saksøke musikkselskapet Universal. Det skjer etter det ble kjent i forrige uke at over 500.000 mastertaper av sanger og album fra en rekke kjente artister gikk tapt i en brann i 2008.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brannen skjedde i en av plateselskapet Universals lagerbygninger i Hollywood.

Det var New York Times som kom med avsløringen av det avisen kaller «den største katastrofen i musikkbransjens historie».

Selv om det ble rapportert om skader også den gang, tilbake i 2008, finnes de tegn til at Universal bevisst har gått inn for å dekke over omfanget av brannens skader, ifølge avisen.

Selskapet hadde i etterkant av brannen bare uttalt at en King Kong-attraksjon, samt TV-klipp og filmer datert tilbake til 1920-tallet hadde tatt skade.

Men avisen fikk vite hvor omfattende skadene egentlig var, etter å ha fått innsyn i et konfidensielt Universal-dokument, der det stod at en halv million sangtitler var gått tapt.

Tar rettslige skritt

Flere musikere hevder seg ført bak lyset og vært i uvisse. En del av dem har gjort det klart at de vil gå rettens gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Advokat Howard King, fra advokatfirmaet King, Holmes, Paterno & Soriano, sier til LA Times at det innen torsdag i forrige uke var «mer enn ti, men mindre enn hundre klienter» som ville søke om oppreisning.

– Vi har mange svært bekymrede klienter. Dette har potensielt stor innvirkning på deres fremtid, kombinert med det ganske forstyrrende faktum at ingen noensinne har fortalt dem at deres intellektuelle eiendom kan ha blitt ødelagt, sier advokaten til LA Times.

Ed McPherson, som leder et annet fremtredende advokatfirma i Los Angeles, McPherson LLP, forteller LA Times at han også har vært i kontakt med bekymrede musikere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi undersøker definitivt alle muligheter, sier han til avisen.

Les også: – Vil sannsynligvis komme ny ABBA-musikk i høst

Rammede artister

Artister som har vært rammet og mistet mastertaper i brannen, er blant andre Ray Charles, B.B. King, Neil Diamond, Sonny and Cher, Joni Mitchell, Cat Stevens, the Carpenters, Elton John, Lynyrd Skynyrd, Eric Clapton, the Eagles, Aerosmith, Steely Dan, Iggy Pop, Yoko Ono, Tom Petty and the Heartbreakers, the Police, Sting, R.E.M., Janet Jackson, Guns N’ Roses, Sonic Youth, No Doubt, Nine Inch Nails, Snoop Dogg, Nirvana, Soundgarden, Beck, Tupac Shakur, Eminem, 50 Cent, Aretha Franklin, Al Green og Jimmy Buffett. Og listen fortsetter...

Artikkelen fortsetter under annonsen

De økonomiske tapene skal ha vært rundt 1,3 milliarder kroner, ifølge New York Times.

– Historisk sett er dimensjonen av katastrofen svimlende., skriver avisen om den kulturelle skatten som har gått tapt.

Bassist i grungebandet Nirvana, Krist Novoselic, skriver på Twitter at han tror mastertapen til det ikoniske albumet «Nevermind» er tapt for alltid.

Og artisten Ahmir «Questlove» Thompson, medlem av hip-hop-gruppa The Roots, viser til NYT-artikkelen om hvorfor albumene «Do You Want More» og «Illdelph Halflife» ikke får nyutgivelser.

Les også: Roky Erickson er død

– Som et maleri

Mastertaper er originale kopier av et lydbånd, og er kildematerialet for utgitt musikk. I dag blir de ofte benyttet når en artist kommer med en nyutgivelse av en gammel plate, med et oppdatert lydbilde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Å arbeide uten mastertapene ville være som en kokk som måtte bruke ferdigretter, sier Giles Martin, som er sønnen til Beatles-produsent George Martin, til New York Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benmont Tench, keyboardist og et av medlemmene som grunnla Tom Petty's Heartbreakers, sammenligner en mastertape med et maleri.

– Når du står foran originalen, står du der i nærvær av kunstneren. Du kan ta et bilde av maleriet, men ingen fotografier – uansett hvor høy oppløsningen måtte være – kan virkelig fange hva som er i det originale lerretet, sier han til LA Times.

Les også: Kvinner utgjør kun en femdel av artister på festivalscener

Tar til motmæle

Etter NYT-avsløringen har en talsperson for Universal uttalt til en rekke amerikanske og internasjonale medier at brannen aldri påvirket tilgjengeligheten av kommersielt utgitt musikk eller artisters kompensasjon.

I Universal-uttalelsen står det at New York Times-artikkelen inneholder unøyaktige opplysninger, misvisende uttalelser, motsetninger og misforståelser når det gjelder omfanget av hendelsen.

– Faktisk ignorerer den de titusenvis av backkatalogopptak som vi allerede har utgitt de siste årene, står det videre i uttalelsen.

Men selv om Universal også hevder de har sluppet opptak med «mastertape-kvalitet», har altså originalene forsvunnet i brannen.

Les også: Regjeringen vil fjerne sang fra norskfaget