Analyser av 31 000 år gamle melketenner fra Sibir:Danske forskere fant «nytt» folkeslag

Forskere kommer med nye perspektiver på de første amerikanerne.
Forskere kommer med nye perspektiver på de første amerikanerne. Foto: (Illustrasjon: Eric S. Carlson og Ben Potter) / forskning.no

– En avgjørende brikke i puslespillet om de første amerikanerne.

I det nordøstlige Sibir, like ved elven Jana, ligger restene etter en om lag 31 000 år gammel leir.

Arkeologer har vært interessert i leiren lenge, og siden 2001 har de gjort flere oppsiktsvekkende funn – blant annet redskaper laget av horn fra neshorn og støttenner fra mammut.

Da forskere først oppdaget leiren, trodde de ikke at det fantes mennesker så langt mot nord tidligere enn for 12 000–13 000 år siden.

Derfor har forskere lenge forsøkt å finne menneskelig DNA i Jana-leiren, og det har de nå klart.

– Et funn som endrer menneskets historie

31 000 år gamle melketenner fra to barn viser at mennesket slo seg ned i Sibir flere ganger, lenge før tidligere anslag.

– Det er et funn som endrer menneskets historie. Og jana-folket, som var helt ukjent, er ikke forfedre til verken dagens befolkning i Sibir eller indianerne i Amerika, sier Eske Willerslev, som ledet arbeidet med studien.

– Jana-folket representerer en veldig gammel gruppe mennesker som levde for om lag 38 000 år siden – omtrent samtidig med at europeere og asiater delte seg, forklarer Willerslev, som er professor ved Københavns Universitet.

Oppdagelsen er beskrevet i en ny studie i tidsskriftet Nature, der forskerne beskriver gener fra i alt 34 funn.

Les også: Spør en forsker: Hvorfor var vikingene så overlegne i kamp?

Kulden beskyttet melketenner

Melktennene har blitt funnet av den russiske professoren Vladimir Pitulko fra Det russiske vitenskapsakademiet. Han sendte tennene til gensekvensering ved Københavns Universitet.

Forskerne fikk tillatelse til å pulverisere tennene, slik at de kunne utvinne DNA og sortere ut spor fra bakterier og sopp.

– Normalt utvinner man DNA fra roten av tenner, men de hadde knekt av disse melketennene, så vi hadde bare kronen. Vi var usikre på om vi ville finne nok DNA, men kulden sørger for fantastisk preservering, sier Willerslev.

Stammer fra europeere og asiater

Det var bare kronen igjen av de to eldgamle melketennene. Likevel klarte forskergruppen å hente ut DNA. Foto: (Foto: Vladimir Pitulko/Sikora et al.) / forskning.no

Da de danske forskerne undersøkte genomet, viste det seg å være veldig forskjellig fra andre funn fra Sibir. Det var et folkeferd som var mye eldre og veldig ulike andre mennesker i området.

– Det er de eldste menneskene vi har funnet her. Vi har ikke sett dem før nå fordi de har dødd ut og ikke har etterlatt seg mange spor i DNA hos de som bor her nå, sier Willerslev.

Det «nye» folket fra Jana-leiren har fått det vitenskapelige navnet Ancient North Siberians, og de representerer verken europeere eller asiater, men oppsto som en selvstendig befolkningsgruppe for 38 000 år siden.

Det er vanskelig å si hvordan de så ut, store deler av DNA-et har ikke overlevd, sier Willerslev.

– De har nok sett ut som en blanding mellom europeere og asiater. Dem som ligner dem mest i dag, er nok amerikanske urfolk, sier han.