Uber tester flyvende drosje

Promo-video fra Uber presentert under konferansen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Transportselskapet Uber Technologies varsler at Melbourne i Australia blir første teststed utenfor USA for selskapets planlagte flyvende taxi. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Skyport-design fremvist under konferansen. Illustrasjon: Uber.
Skyport-design fremvist under konferansen. Illustrasjon: Uber.

Selskapet står bak mobilappen Uber, som formidler oppdrag mellom passasjerer og Uber-sjåfører, som kan bruke sine egne private biler til transporten.

«Uber erklærte tirsdag at prøveflyvninger med den førerløse [flyvende taxien] begynner i Melbourne og de amerikanske byene Dallas og Los Angeles til neste år, før kommersiell drift tar til i 2023 », melder Reuters.

Planene ble annonsert på konferansen Uber Elevate i Washington DC. Melbourne blir den eneste byen utenfor USA der konseptet skal prøves ut.

Designet til den nye farkosten, sammen med «skyports» fartøyet skal lette fra, ble presentert på konferansen. Uber ser for seg samarbeid med eiendomsutviklere og lokale myndigheter for å bygge landings- og avgangsramper på toppen av parkeringshus og andre bygg.

Det er fire passasjerseter, og farkostene er i første omgang ment kun til kortere reiser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Kjedelige greier»

Kjedelige greier, mener kommentator i avisen The Australian:

«Jeg tror vi nok en gang vil bli skuffet, på samme måte som med de flyvende bilene vi ble lovet for 50 år siden. (…) På kort sikt vil nok dette være helikoptre med pilot. (…) Den eneste forskjellen vil være Ubers oppskrytte program for transport-deling, som kanskje kan redusere prisen på en helikoptertur noe. (…) Og det å ha en kvalifisert pilot snarere enn en robot ved spakene gjør at flydrosjene fortsatt vil være for dyre for de fleste av oss. (…)»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Melbourne skal det ifølge Uber-presentasjonen bygges et «Sky Loft», en 3700 kvadratmeter stor terminal med landingsplass, vestibyle, og sykkelparkering.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Prototype av flyvende bil designet av Bell Nexus og presentert under Uber Elevate-konferansen i Washington DC tirsdag 11. juni. NTB Scanpix/AFP.
Prototype av flyvende bil designet av Bell Nexus og presentert under Uber Elevate-konferansen i Washington DC tirsdag 11. juni. NTB Scanpix/AFP.

Dominerende i USA

Uber driver også innen matlevering og sykkel-deling. Bedriften har hovedkvarter i San Francisco og er aktiv i 785 byer verden rundt. Per 2019 har Uber anslagsvis 110 millioner brukere og 69 prosents markedsandel i det amerikanske markedet for passasjertransport, skriver Wikipedia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet har fått mye kritikk for arbeidsforholdene til sjåførene, som at de ikke får rett til sykepenger, pensjonssparing og feriepenger.

1. juli neste år liberaliseres drosjemarkedet i norske byer, noe som innebærer at lokalpolitikerne ikke kan begrense antall taxiløyver etter behov, og plikten om å tilhøre en taxisentral faller bort. Trolig vil taxitjenester som Uber oppfylle de nye kravene og bli tillatt, skrev Klassekampen i midten av april.

Uber-app for bestilling av helikoptertransport i New York, som ifølge Uber skal være tilgjengelig i nær fremtid. NTB Scanpix/AFP.
Uber-app for bestilling av helikoptertransport i New York, som ifølge Uber skal være tilgjengelig i nær fremtid. NTB Scanpix/AFP.

Testflygningene i Melbourne skal etter planen frakte passasjerer fra sentrum til byens største internasjonale flyplass. Den 19 km lange reisen til flyplassen er ifølge Uber ventet å ta 10 minutter, sammenlignet med 25 minutter med bil.

De flyvende drosjene skal kunne bestilles via smarttelefon-app, på samme måte som Ubers drosjer på veiene.

Les også: Uber får ikke straff etter dødsulykke med selvkjørende bil

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elektrisk

Den planlagte luftflåten til Uber skal være elektrisk, dels helikopter, dels drone og dels fly med vinger. Med flere små rotorer skal det være i stand til både å lette vertikalt samt hurtig horisontal flukt, skriver Reuters.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Prosjektet handler først og fremst om å teste begrensningene i det eksisterende regelverket for flytransport, der det er svært strenge regler for småfly i luftrommet over våre byer», mener The Australians kommentator: «Uber har sett inn i fremtiden og "oppfunnet" helikopteret. Fremtiden ser litt kjedelig ut, for å være ærlig.»

Skissene som ble lagt under Elevate-konferansen er designet av det brasilianske selskapet Embraer. Også Boeing og andre amerikanske selskap er i ferd med å utvikle prototyper for denne typen farkoster.

Uber annonserte også nylig planer om å tilby helikopter fra nedre Manhattan i New York til Kennedy-flyplassen.

Les også: Gjennombrudd for høytflyvende, britisk selskap

Modell av flyvetaxien fremvist under Elevate- konferansen i Washington. Foto: Uber.
Modell av flyvetaxien fremvist under Elevate- konferansen i Washington. Foto: Uber.


Øvrige kilder: The Verge , Uber , Techcrunch