Russland sjøsetter verdens største atomisbryter
Russland vil åpne sjøveien i nord mens isen ved Arktis minker. Den nye atomdrevne isbryteren Ural skal kunne skjære gjennom tre meter tykk is.
Det russiske atomenergibyrået Rosatom sjøsatte lørdag den atomdrevne isbryteren Ural fra Baltikum-verftet i St. Petersburg, melder Reuters.
Russland bygger ny infrastruktur og ruster opp sine havner i nord. Skipet er del av et omfattende program for å bedre utnytte det kommersielle potensialet i Arktis.
Mens været blir varmere forbereder Russland seg på økt trafikk i det som kalles den nordlige sjøveien, som myndighetene mener vil bli mulig å ferdes året rundt.
Isbryteren Ural er 173 meter langt og har to atomreaktorer om bord. Ural overføres fra verftet til Rosatom-flåten for sin jomfrutur innen 2022, og følger de to andre isbryterne i samme serie, Arktika og Sibir.
– 13 nye isbrytere innen 2035
President Vladimir Putin sa i april at Russland vil øke sin produksjon av isbrytere i kappløpet med Canada, USA, Norge og nykommeren Kina i nord. Innen 2035 skal Russlands arktiske flåte ha minst 13 kraftigere isbrytere av dette slaget, ni av dem atomdrevne. Målet er å holde den arktiske sjøveien åpen året rundt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUral er det tredje av den nye LK-60Ya-klassen atomisbrytere, som erstatter Arktika-klassen. Skipet vil være i full drift i 2022, og ventes å ha en levetid på 40 år.
Myndighetene i Moskva håper den nordlige sjøveien fra Murmansk til Beringstredet ved Alaska vil redusere transporttiden fra Asia til Europa betydelig. «Vårt mål er at 80 millioner tonn last skal passere gjennom den nordlige ruten innen 2024», sier Rosatoms sjef for infrastruktur i området, Aleksej Likhatsjev ifølge Maritime Executive.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen(Artikkelen fortsetter under bildet)
Naturgass til Asia
Skipene vil la Russland transportere enda mer flytende naturgass til Asia innen 2022. Kraftige isbrytere behøves for å nå markedene i Asia med de digre LNG-tankskipene som seiler fra Jamalhalvøya og Obbukta. Privateide Novatek står for mye av gasstransporten og har som mål at det årlige volumet vil mer enn dobles fra dagens 15,5 millioner tonn årlig.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Uten en flåte moderne isbrytere er det umulig å forestille seg en utvikling av denne sjøruten, sier direktør for det nordlige sjørutedirektoratet til statseide Rosatom, Vjatsjeslav Rukhsja, ifølge Barents Observer.
– Skipene vil gjøre ferdsel langs den nordlige sjøruten mulig året rundt.
Ural bemannes med 75 sjøfolk. Skipet er et av tre russiske fartøy som vil bli verdens største og kraftigste atomdrevne isbrytere når de settes i drift.
Arktis har olje- og gassresserver tilsvarende 412 milliarder fat olje, omkring 22 prosent av verdens uoppdagede olje- og gassforekomster, anslår amerikanske Geological Survey.
Øvrige kilder: TASS.
Les også:
- Tror russerne slipper Frode Berg fri i sommer
- Russisk antidopingsjef ber om drastiske endringer innen russisk friidrett
- Trump nedlegger forbud mot offentliggjøring av Mueller-rapporten