Arkitekten bak glasspyramiden i Louvre er død

Louvre Museum i Paris med den store pyramiden av glass på plassen foran. Arkivfoto: Tor Richardsen / NTB scanpix
Louvre Museum i Paris med den store pyramiden av glass på plassen foran. Arkivfoto: Tor Richardsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kinesisk-amerikanske arkitekten I.M. Pei døde torsdag, 102 år gammel. Han regnes som en av verdens største mestre innen moderne arkitektur.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er sønnen til I.M. Pei, Li Chhung Pei, som opplyser til New York Times at faren døde natt til torsdag. I tillegg til at faren skapte kontrovers med glasspyramiden som ble Paris-museet Louvres nye inngang i 1989, var arkitekten mest kjent for østbygget til National Gallery of Art i Washington.

Ieoh Ming Pei ble født i Guangzhou sør i Kina i april i 1917. Allerede i tenårene var han fascinert av USA og reiste dit for å studere arkitektur, med et særlig øye for form og geometri. Han fullførte mastergraden ved Harvard i 1946 og ble amerikansk statsborger i 1954.

Den første av hans virkelig verdenskjente mesterverk åpnet i Washington i 1978, da østbygget til National Gallery of Art sto ferdig. Året etter ferdigstilte han The John F. Kennedy Library i Boston.

Året etter at han åpnet Fragrant Hill Hotel i Beijing, mottok arkitekten det som anses å være bransjens nobelpris, Pritzker Prize, i 1983.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et av de store høydepunktene i karrieren var 1989, da både glasspyramiden i Louvre og Bank of China sitt hovedkontor i Hongkong åpnet. Bank of China er en 367 meter høy skyskraper som ser ut som den er konstruert av triangler.

Arkitekten holdt seg aktiv hele livet, langt etter pensjonsalder og i 2008 åpnet han Museum of Islamic Art i Doha, etter å ha reist i Midtøsten i måneder for å hente inspirasjon til designet.

– Dette museet er en gjenstand. Det burde behandles som en skulptur, sa han om verket sitt.