Russisk selskap vil gjøre nattehimmelen tilgjengelig for reklame

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny teknologi vil gjøre det mulig for selskaper å bruke nattehimmelen som markedsføringsarena. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det russiske selskapet StartRocket ønsker å gjøre nattehimmelen tilgjengelig for markedsføring ved hjelp av små, lysreflekterende satellitter, skriver vitenskapsmagasinet astronomy.com.

Ideen er å sende opp en klynge av små satellitter 450 km ut i atmosfæren, i en posisjon som vil stave ut navnene til merkevarer. Reklamen vil bare synes på kvelden eller tidlig morgen, når satellittene treffer sollys, mens betrakteren fortsatt står i mørket.

Teknologien kalles «Orbital Display» og er fortsatt i startfasen.

Les også : Forskere viser det første bildet av et sort hull

Sammenligner seg med Elon Musk

– Det er i menneskets natur å annonsere for alt. Merkevarer er en vakker del av menneskeheten, sier StartRockets administrerende direktør, Vladilen Sitnikov, til astronomy.com.

Han sammenligner seg med Elon Musk og SpaceX - som sendte en Tesla i verdensrommet i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En eventuell gjennomføring av prosjektet vil tidlig gjøres i 2021 - dersom selskapet har økonomien til det.

Pepsi vil bruke teknologien - eller?

Nettopp Pepsi skal angivelig ha bitt på markedsføringskroken.

Vitenskapsnettstedet futurism.com skrev i helgen om at Pepsi Russland ville bruke den nye teknologien for å markedsføre energidrikken «Adrenaline Rush», ved å skape en kampanje mot stereotypiene og fordommene mot gamere, kalt «Adrenaline GameChangers».

I artikkelen er Pepsi Russlands talsperson, Olga Mangova, sitert:

– Vi har tro på StartRockets potensiale. Orbitale reklameplakater er revolusjonerende innen kommunikasjonsmarkedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre sier hun at Pepsi støtter «alt som er nytt og utenfor standarden».

– Et engangstilfelle

Artikkelen og markedsføringsformatet fikk stor, negativ respons. Få dager senere uttaler Pepsi at artikkelen baserte seg på misforståelser, og at avtalen ikke er fast:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi kan bekrefte at StartRocket utførte en undersøkende test for stratosfæriske reklamer med «Adrenaline GameChangers»-logoen. Dette var et engangstilfelle; vi har ingen videre planer om å teste eller bruke denne teknologien til kommersiell bruk på nåværende tidspunkt, uttalte en talsperson for Pepsi til teknologinettstedet Gizmodo.

Ifølge talspersonen var det en språkbarriere som skapte forvirring, og at logoen til «Adrenaline Rush» kun ble brukt til et startforsøk som bare brukte ballonger, ikke satellitter.

Les også : – USA må være militært beredt i verdensrommet