Astronaut-tvillinger gir NASA gyllen mulighet til å finne ut hvordan romferder påvirker oss

Mark Kelly til venstre, med tvillingbroren Scott Kelly til høyre. Dette bildet ble tatt rett før Scott Kellys lange romoppdrag Foto: NASA

Astronauten Scott Kelly var ett år på romstasjonen, mens tvillingbroren Mark Kelly var igjen på jorden.

De eneggede tvillingene Scott og Mark Kelly ga NASA en mulighet til å sammenligne to mennesker med identiske gener, hvor den ene var et år på romstasjonen, mens den andre ble igjen på jorda som kontroll.

Begge de to er astronauter, men Mark Kelly hadde avsluttet sin astronaut-karriere da dette eksperimentet pågikk i 2015 og 2016. Scott Kelly pensjonerte seg fra NASA i 2016.

Begge tvillingenes helse ble grundig overvåket i løpet av året Scott Kelly var i verdensrommet - blodprøver, urinprøver og avføringsprøver ble tatt underveis og ble undersøkt med et bredt spekter av tester.

Gener, celler og øyeproblemer

Forskerne har publisert resultatene av alle disse testene i tidsskriftet Science, og det er mange forskjellige endringer det er snakk om.

Scott Kelly gikk gjennom mange av de forventede endringene som skjer hos folk som oppholder seg lenge i nær vektløs tilstand på romstasjonen. Han gikk blant annet ned i vekt, mistet muskelmasse, fikk svakere knokler og han opplevde endringer i synsnerven, som vi skal komme tilbake til senere.

Menneskelige kromosomer, med telomerer på endene. Foto: U.S. Department of Energy Human Genome Program

Kelly selv har beskrevet opplevelsen i boka Endurance: A year in space . Og han beskriver hvor sliten han var og hvor heftige fysiske reaksjoner han hadde etter han kom tilbake. Du kan lese om for eksempel svært hovne ben og smerter i hele kroppen, i dette utdraget fra boka i avisa The Sydney Morning Herald.

Ifølge forskerne viser det store bildet at oppholdet på romstasjonen for Scott ikke hadde gjort helsa hans spesielt dårligere, etter at han hadde vært hjemme på jorda i noen måneder, sammenlignet med broren hans. De siste målingene ble gjort da Scott hadde vært tilbake på landjorda i seks måneder.

Rom-påvirkning

Det skjedde mye med Scott Kelly i rommet. Blant annet ble telomerene på de hvite blodlegemene hans lengre mens han var i verdensrommet.

Dette er en slags beskyttelsesmekanisme på enden av kromsomene i cellene. Når cellene deler seg blir telomerene kortere, og lengden på dem kan si noe om vår biologisk alder. Lengden på telomerer henger også sammen med livsstil, stress, forurensning og mange andre faktorer, ifølge forskerne.

Når denne telomer-beskyttelsen til slutt forsvinner, kan cellen dø, ifølge Store medisinske leksikon.

Mens Scott var i verdensrommet, ble altså disse lengre hos visse celler. Dette har også dukket opp hos andre astronauter som har blitt undersøkt, og forskerne har ikke noe klart svar på hvorfor dette skjer.

Men lengden på telomerene gikk raskt tilbake da han kom tilbake til jorden, og etter en periode fant forskerne at han hadde flere korte telomerer sammenlignet med målingene fra før han dro til romstasjonen.

Dette kan henge sammen med den ekstreme påkjenningen det er å reise tilbake til jorden, mener forskerne.

Les også : Dette skjer med kroppen i rommet

Scott Kelly jobber på den internasjonale romstasjonen i 2015. Foto: NASA

Mikrobiomen

Tarmbakteriene ble også overvåket og tarmfloraen endret seg litt i løpet av perioden han var på romstasjonen, men forskerne mener det er innenfor kjente rammer når menneskekroppen blir utsatt for store påkjenninger.

I det hele tatt har flere forskjellige forskningsgrupper massevis av resultater om små endringer i for eksempel gen-uttrykket mens han var på romstasjonen.

De aller fleste av målingene etter oppholdet gikk tilbake til nivåer som lignet på målingene fra før det lange romoppdraget. Men visse genuttrykk hadde ikke «normalisert» seg, blant annet knyttet til immunforsvaret og DNA-reparasjon, skriver forskerne. Dette kan henge sammen med økte strålingsdoser fra verdensrommet.

Scott Kelly hadde også fått tykkere synsnerver mens han oppholdt seg i verdensrommet. Det er kjent at opphold i såkalt mikrogravitasjon kan forårsake problemer med øynene, blant annet hvite flekker på netthinnen og ujevnheter i deler av øyet.

Forskerne tror dette blant annet henger sammen med fraværet av vanlig tyngdekraft på romstasjonen, så væske i kroppen vil ikke fordele seg sånn som den gjør her nede. Dette kan skape problemer med øynene over lengre tid.

Et hinder for for eksempel framtidige turer til Mars er hva som skjer når mennesker blir utsatt for stråling utenfor jordens beskyttende magnetiske felt.

Astronautene på romstasjonen er i en såpass lav bane rundt jorden at de fortsatt har mye beskyttelse, men de utsettes fortsatt for mye mer stråling enn her på jordoverflaten. Dette fører blant annet til en høyere risiko for å utvikle kreft, ifølge NASA.

Siden dette eksperimentet bare tok for seg en eneste person som var utsatt for forholdene på romstasjonen, er forskerne klare på at man ikke kan etablere noen årsak og virkning på hvilke endringer som ble forårsaket av oppholdet der.

Men de mener denne studien gir et slags bredt utgangspunkt for hvilke områder som burde forskes mer på med tanke på framtidige, lange romoppdrag.

Referanse:

F.E. Garrett-Bakelman mfl: The NASA Twins Study: A multidimensional analysis of a year-long human spaceflight. Science, 2019. DOI;

Denne saken ble først publisert på forskning.no.

17:33 Kvinne siktet for drapsforsøk etter å ha stukket lege med kniv17:30 Dronning Elizabeth brøt tradisjonen og brukte lettere krone17:04 Kilde: USA trekker 1.000 soldater ut av Syria16:32 Tyrkiske og syriske styrker nærmer seg hverandre16:27 17-åring tiltalt for overfallsvoldtekt mot kvinne i 40-årene16:00 Halvert antall anker behandles av Høyesterett15:28 Hun forelsket seg i en narr, men fortjener hun å få sexlivet sitt brettet ut?14:45 Norwegian kutter ut alle flyginger fra Torp14:44 Lagerbäck om 30.000 rumenske tilskuere: – Vet ikke hva vi gjør om det kommer rasistiske rop14:38 Spania med ny arrestordre for Catalonias ekspresident14:36 Turist knivdrept i Tunisia14:26 Ryggpasient tvunget til å forlate sykehus – ble fraktet i jekketralle på ferje14:16 Enken: – Han beskyttet oss mot nordmannen14:07 Trump: Kurderne forsøker å trekke USA med i krigen13:56 Brexitbekreftelse var første punkt i trontalen i London13:44 Politikere i krisemøte om Østfoldbanen13:34 Sykkellegende sendt til sykehus med alvorlig hodeskade etter fall13:15 Selskap forsøkte å smugle skip ut av Norge – fikk 7 millioner kroner i bot13:04 Tyrkia-ekspert: Russland har nøkkelen12:51 Rettssak for Gazza, togkyss kan ende med straff12:43 Norge er EUs tredje største handelsavtalepartner12:28 Zlatan-statue full av skrivefeil12:20 PFU-sekretariatet vil avvise klagen på Lindmo-intervjuet med Haddy Njie12:00 Espresso House: – Vi ber om unnskyldning for de feil vi har gjort12:00 Fortsatt uavklart tilstand for 15-åring etter voldshendelse på Toten11:55 Narkoaksjon blant tenåringer på Haugalandet11:50 Erdogan berømmer USA for tilbaketrekking i Syria11:39 Mette-Marits drøm oppfylt: Nå tar hun boktog i Tyskland11:22 Vy øker togkapasiteten på Østlandet11:12 Giggs forsvarer avgjørelsen om å la James spille videre11:05 Terrorsiktet tobarnsmor vil til Norge – tar utleveringskrav til lagmannsretten11:05 Fem pågrepet etter Paris-angrep10:23 Pizza med plast tilbakekalles09:59 Byggenæringen advarer mot høy risiko i Sotrasambandet09:53 Norge stadig mer populært blant utlendinger09:50 Katalanske politikere dømt til lange fengselsstraffer09:35 Syrias regjeringshær skal ha inntatt by nær Tyrkias grense09:35 29 dyreholdere anmeldt til politiet hittil i år09:34 Svennis fikk smake «Fergie-hårføner» etter VM-prat09:29 P4 går til rettssak mot lokalradio i Bergen09:26 Nå skal Slottsparken sikres mot biler08:54 2.500 barn rammet av utvisningssaker mot omsorgspersoner de siste fem årene08:38 – Norge kan ta ledelsen i globalt anti-korrupsjonsarbeid08:26 Ap fortsetter å lede Longyearbyen08:10 Foreldrepar i USA krever at Norge dekker 60 millioner kroner i pleieutgifter til datteren07:39 Kallmyr vil at fotballvold anmeldes07:31 Halve Kirkemøtet vil ikke stille krav om ansattes samlivsform07:30 Polens regjeringsparti mot brakseier06:43 Rumensk stopperkrise før kampen mot Norge06:25 Ecuador gjeninnfører drivstoffstøtte etter demonstrasjoner06:20 Sprukket damprør utløste brannalarm ved sagbruk i Hedmark06:09 Skotsk dommer for Norge i Romania06:06 Søk etter savnede i Japan fortsetter06:00 Storrøykere får hjelp til å stumpe røyken05:50 Dette skjer i dag05:40 Bilfører siktet for ruskjøring etter kollisjon med trailer05:30 Dette skjedde i natt05:17 Boligkjøper fikk erstatning for trang parkeringsplass05:00 Færre ansatte i departementer og direktorater04:11 Antall representanter med minoritetsbakgrunn i Oslo Ap over halvert på åtte år03:53 Politiet i København etterforsker mulig eksplosjon03:32 Økning i kjønnssykdommer knyttes til nettdating02:58 California hever aldersgrensen for overgrepsanmeldelser02:53 Verft varsler om forsinkelser for nye kystruteskip02:00 Avis: Russiske fly bombet fire sykehus i Syria01:59 Tyv stjal kunstinstallasjon fra rundkjøring01:03 Hunter Biden trekker seg fra styrejobb i selskap23:46 Undersøkelse: Én av fire ga samtykke til å gi fra seg alle personlige data på Facebook23:00 Liverpool-stjerne senket Hviterussland med lekkert langskudd, mens Tyskland vant med 10 mann22:54 Norsk utvekslingsstudent siktet for terrortrusler i USA22:54 Gareth Bale utlignet og holdt liv i Wales' EM-håp22:52 Smell for Orbans parti i lokalvalg22:47 Norsk utvekslingsstudent siktet for terrortrusler i USA22:29 Trudeau trosser trusler – fortsetter valgkamp22:16 Rotte snek seg inn på Peppes-restaurant i Tromsø22:09 Kaczynski erklærer valgseier i Polen21:37 Ap: Staten bør si et kraftig «nei» til Jehovas vitner20:36 Passord til journalister i de største mediehusene i Norge er blottstilt på nettet20:32 Syria varsler offensiv mot kurdiskkontrollerte byer20:08 Belgisk prinsesse arrestert i London19:48 Erdogan avviser at IS-tilhengere har rømt19:42 Helaften med Mette-Marit på tysk radio: – Jeg føler meg utrolig norsk18:42 Kjendislege ut mot «sjaman» Durek: – Et middelaldersk kvinnesyn17:54 Død mann funnet i sjøen i Stavanger16:24 Trump vurderer sanksjoner mot Tyrkia15:53 David Toska sier han har rotet bort sin del av utbyttet fra Nokas-ranet15:22 Demonstranter i Hongkong pågrepet i nye protester15:21 Esper: Trump trekker amerikanske soldater ut av Nord-Syria15:18 Kurdiske myndigheter: – Personer fra Norge rømte fra leir med IS-fanger i Syria15:18 Dødstallet stiger etter tyfonen i Japan15:16 Omar stakk hodet i sementblanderen, Lagerbäck applauderer15:13 Ingebrigtsen vant tett NM-duell mot Tønseth15:06 EØS-tilhengerne vil vri EØS-debatten til regjeringsdebatt14:59 Mikkelsen-dobbel for Senja14:55 Avgjørende omgang i presidentvalget i Tunisia14:48 Neymar måtte avbryte landskamp med skade14:31 Johaug «cruiset» inn til NM-gull i terrengløp14:29 Ingen pågrepet etter vold mot far og sønn i Hønefoss13:56 Godsets Glesnes inn i landslagstroppen13:44 Hareide hentet inn tre nye spillere