Pilotene var ikke skyld i flyulykken i Etiopia, heter det i rapport
Det etiopiske flyselskapet frikjenner sine egne piloter og legger skylden på Boeing for dødsulykken, der 157 mennesker døde. Boeing lover sikkerhetstiltak.
Pilotene på det etiopiske ulykkesflyet av typen Boeing 737 MAX 8 klarte ikke å korrigere at flyets nese hele tiden vendte nedover, sier Etiopias transportminister Dagmawit Moges.
Les også: WSJ: Ethiopian-pilotene fulgte nødprosedyren før styrten
Hun presenterte torsdag den foreløpige granskingsrapporten etter ulykken i mars.
Moges sier at pilotene og mannskapet fulgte prosedyrene til punkt og prikke, men at de ikke klarte å få kontroll over flyet. Mannskapet gjorde alle de grep som er anbefalt av produsenten, heter det.
Sertifisert
– Mannskapet hadde alle lisenser og kvalifikasjoner for å gjennomføre flygningen. Det anbefales at flyets kontrollsystem gås over av produsenten, sa transportministeren.
Sjefen for flyselskapet sier at hele mannskapet opptrådte ytterst profesjonelt under ekstremt vanskelige forhold.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi er stolt over at våre piloter fulgte nødprosedyrene, slik de skulle, sier administrerende direktør Tewolde Gebremariam.
Noen timer etter at etiopiske myndigheter presenterte den foreløpige granskningsrapporten, kom Boeing med en uttalelse om at de vil gjøre «alt» for å sikre sine fly.
– Vi vil lese rapporten nøye, og foreta alle nødvendige sikkerhetstiltak for å sikre våre fly, sier Kevin McAllister i Boeing.
Flere likhetstrekk: Etiopia: Flydata viser likhetstrekk mellom 737 MAX 8-styrtene
To på kort tid
Ulykken med flyet fra Ethiopian Airlines skjedde 10. mars like etter avgang fra Addis Abeba, og alle de 157 om bord mistet livet. En nesten identisk ulykke skjedde med en Boeing 737 MAX 8 i Indonesia fem måneder tidligere.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEtter den siste ulykken ble fly av denne typen satt på bakken over hele verden i påvente av at produsenten skal oppgradere programvaren som kontrollerer mye av det som skjer om bord.
Artikkelen fortsetter under annonsenDe løsninger Boeing vil gjennomføre, må godkjennes av amerikanske luftfartsmyndigheter og andre kontrollinstanser. Det er foreløpig ikke satt noen dato for dette.
Analyserer dataene: Svarte bokser fra styrtet fly sendt til Frankrike
Tillit til Boeing
Som en følge av at Norge og Luftfartstilsynet følger det europeiske regelverket fastsatt av EASA, har Norwegian tatt alle sine 737 MAX 8-fly ut av trafikk.
– Vi forholder oss til luftfartsmyndighetene og til flyprodusenten, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian, som ikke ønsker å kommentere granskningsrapporten ytterligere.
Direktør Wenche Olsen for fagavdelingen i Luftfartstilsynet sier til NTB at de ikke har satt seg godt nok inn i rapporten, men at de har regelmessig dialog med EASA og andre lands luftfartsmyndigheter.
– Luftfartstilsynet har tillit til at Boeing håndterer denne saken på en god måte, og at de gjør tiltak som sikrer at dette ikke skjer igjen.