Etterlatte frustrert over manglende svar etter flyulykken

Bilde tatt på Seattle Boeing Field King County International Airport i USA av flyet som styrtet i Etiopia søndag.
Bilde tatt på Seattle Boeing Field King County International Airport i USA av flyet som styrtet i Etiopia søndag. Foto: Preston Fiedler / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Familiene til de omkomne i flyulykken i Etiopia er sinte over å ikke få svar på spørsmålene de har. De svarte boksene fra Boeing-flyet analyseres i Frankrike.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den franske flyhavarikommisjonen BEA bekreftet torsdag at den skal analysere innholdet fra flyets «svarte bokser». Analysen er så kompleks at etiopiske myndigheter ville at europeiske myndigheter skulle ta hånd om den, opplyser BEA-talsperson Sebastien Barthe.

Først gikk spørsmålet til Tyskland, men der var det ikke kapasitet, og dermed falt valget på Frankrike, ifølge Barthe.

Slike analyser kan ta både dager og uker, avhengig av hvor skadd taleregistratoren og ferdsskriveren faktisk er. BEA sier ingenting om hvor lang tid det vil ta å gå gjennom innholdet fra de såkalte svarte boksene, som faktisk er oransje.

Fakta om Boeing 737 MAX 8-saken:

* I oktober mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.

* Søndag styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell kort tid etter avgang i Etiopia. Alle 157 om bord omkom. Årsaken til ulykken etterforskes, og de svarte boksene er sendt til Frankrike for analyse.

* Før ulykken i Etiopia var det rundt 370 passasjerfly av typen Boeing 737 MAX 8 i drift i verden. Over 5.000 er i bestilling.

* Mandag beordret Kina at alle flyene settes på bakken. 96 av MAX 8-flyene som er operative i dag, driftes av kinesiske flyselskaper.

* Samme kveld opplyste Boeing at de vil oppdatere programvare som skal motvirke at flyet steiler. Både det amerikanske selskapet og USAs luftfartsmyndigheter framholdt at flyet er trygt.

* Tirsdag besluttet Australia og flere asiatiske land å midlertidig stenge luftrommet for flyet. EU og en lang rekke andre land fulgte etter.

* Flere enkeltselskaper satte sine fly på bakken, inkludert Norwegian, som har 18 i drift og mange flere i bestilling.

* Onsdag kunngjorde først Canada, deretter USA, at alle 737 MAX 8 og den større versjonen MAX 9 settes på bakken inntil videre. Bakgrunnen var nye bevis fra ulykkesstedet i Etiopia, samt nye analyser fra satellitter som skal vise en mulig, men ikke bekreftet likhet mellom de to ulykkene.

* Få minutter senere anbefalte Boeing at alle fly av typen 737 MAX 8 settes på bakken over hele verden.

To ulykker på et halvt år

157 mennesker omkom i Etiopia da et Boeing 737 MAX 8-fly styrtet søndag. I Indonesia døde 189 personer da et fly av samme type fra Lion Air styrtet i fjor høst. Selskapet har opplyst at pilotene på fire tidligere flygninger måtte kjempe mot en automatisk funksjon som styrte flyets nese nedover.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge administrerende direktør Tewolde Gebremariam i Ethiopian Airlines har selskapets piloter fått spesialopplæring for å håndtere dette.

– I tillegg til grunnopplæringen for 737-fly, er det gitt tilleggsopplæring for MAX-utgaven. Etter Lion Air-ulykken ble det stilt spørsmål, slik at Boeing sendte ut ytterligere informasjon som pilotene burde ha, sier han.

Direktøren er sikker på at granskingen vil vise at styrten ikke er knyttet til sikkerhetshistorikken til Ethiopian Airlines, som ofte omtales som det best drevne flyselskapet i Afrika.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trump: USA setter alle Boeing 737 Max 8 og 9 på bakken

Etterlatte forlot møte i sinne

Rundt 200 etterlatte etter de døde i søndagens flyulykke i Etiopia forlot et møte med representanter fra flyselskapet. De er oppgitt over å ikke få flere svar. Møtet fant sted på et hotell i Addis Abeba torsdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge flyselskapet Ethiopian Airlines' talspersoner er det etablert et senter som de etterlatte kan ringe til 18 timer i døgnet.

Familiene til de omkomne sier imidlertid at de ikke får svar på spørsmålene de stiller.

Torsdag anbefalte produsenten Boeing at alle MAX 8-fly settes på bakken. Beslutningen kom etter at også USA stengte sitt luftrom for den ulykkesrammede modellen. I en uttalelse onsdag understreket flyprodusenten at den fortsatt har full tillit til at det er trygt å bruke modellen. Likevel anbefaler selskapet at alle MAX 8-fly i hele verden settes på bakken inntil videre.

Kjos om flyproblemene: – Først og fremst vil jeg be om unnskyldning

Flymønstre ligner

Det er både fysiske funn på ulykkesstedet og forbedret satellittsporing som ligger bak avgjørelsen til det amerikanske luftfartstilsynet FAA, opplyser leder Daniel Elwell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På spørsmål fra kanalen NBC om det finnes bevis for at ulykkene i Indonesia og Etiopia har samme årsak, svarer Elwell slik:

– Vi er mye nærmere den muligheten, og derfor har vi satt flyene på bakken. Vi fikk ny informasjon onsdag, og vi tok grep basert på den. Vi ser en kobling som er nær nok til å sette flyene på bakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Elwell ligner flymønstrene til de to ulykkesflyene på hverandre.

Aktuelt: Piloter meldte om problemer med to amerikanske 737 MAX 8-fly

Norwegian-kunder rammet

Norwegian er blant flyselskapene som er rammet, og også torsdag var det innstillinger. Blant annet gjaldt det ti flygninger til og ti flygninger fra Oslo lufthavn. Det er ikke nødvendigvis avganger som skulle vært fløyet med 737 MAX 8-fly som er innstilt. Flyselskapet slår sammen flygninger og omdisponerer flyene.

Sist ut i rekken av de godt over 40 landene som har stengt sine luftrom for MAX-flyene, er Japan.

I USA skal minst to piloter ha rapportert om tilfeller hvor det automatiske styringssystemet i MAX 8-fly har fått flyene til plutselig å tippe framover.

Forbrukerekspert: – Passasjerene har ikke automatisk rett til økonomisk kompensasjon