Italia vil bli med på Kinas nye silkeveiprosjekt
Italia trosser motstand fra vestlige allierte og planlegger å signere en avtale om å bli med på Kinas enorme silkeveiprosjekt.
Italia blir i så fall det første G7-landet som gir sin støtte til initiativet, som USA, Japan og andre EU-land mener er et kinesisk prosjekt for å utvide Kinas innflytelse globalt.
Italias statsminister Giuseppe Conte bekreftet fredag at han skal inngå en avtale om prosjektet når Kinas president Xi Jinping besøker landet senere denne måneden.
Det såkalte «Belt and Road Initiative», som også kalles den nye silkeveien, er et sammenhengende globalt transportsystem som styres og finansieres av Kina.
Prestisjeprosjekt
Silkeveien, som er et prestisjeprosjekt for Xi, skal etter planen binde Kina sammen med Sørøst-Asia og Sentral-Asia, Midtøsten, Afrika og Europa med et nettverk av veier, havner og jernbaner, som finansieres med lån fra Kina.
Kritikerne kaller det en ny måte for Kina å skaffe seg verdensherredømme på. Men Italia ser på prosjektet som en mulighet for økonomisk framgang etter at landet i slutten av 2018 gikk inn i resesjon med negativ økonomisk vekst to kvartaler på rad.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHvis Italia blir med, vil det undergrave USAs og EUs forsøk på å hindre at Kina dominerer verdens transportinfrastruktur.
11 EU-land alt med
Men EU må allerede se i øynene at Kina har fått med seg 16 tidligere kommunistiske land i Europa, 11 av dem EU-land, i et samarbeid som kalles 16 + 1.
– Vi stiller oss tvilende til at Italias støtte vil gi varige økonomiske fordeler for det italienske folk. Tvert imot kan det ende med å skade Italias globale renomme i det lange løp, sier Garrett Marquis i USAs nasjonale sikkerhetsråd til Financial Times.
Flere analyser har påpekt at enkelte land som har sluttet seg til prosjektet, er endt opp med stor gjeld til Kina og de gevinster de var blitt forespeilet.