Hvem vil betale for Trumps mur?

Donald Trump holder tale i forbindelse med «shutdown».
Donald Trump holder tale i forbindelse med «shutdown». Foto: Alex Edelman / AFP

Etter en ukes reise i USA, er vår kommentator Audun Tjomsland kommet tilbake til Norge og har sendt oss denne rapporten om den sterkt omstridte planen om en mur som ingen vil betale for, men som likevel skaper store problemer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Audun Tjomsland
Utenrikskommentator ABC Nyheter. Forfatter og tidligere korrespondent for NRK i New York og London.

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Vel hjemme i Norge, ser jeg på nyhetene fra USA om at stengningen av store deler av det amerikanske statsapparatet blant annet har begynt å svekke sikkerheten ved amerikanske flyplasser. Derfor er det godt å høre at de to frontene i amerikansk politikk, president Trump og den nyvalgte lederen for opposisjonspartiet i Kongressen, Nancy Pelosi, endelig er blitt enige om å ta en tre ukers pause i krangelen om budsjettet.
Her er den meningsløse årsaken til konflikten: Presidenten har i sin makt å kunne stenge deler av statsadministrasjonen i enkelte situasjoner hvis han mener at kostnadene ved disse delene av administrasjonen er for høye i forhold til den nytten befolkningen ville få av de aktuelle tiltakene i budsjettet.
Lørdag den 22. desember, tilspisset striden seg om Trumps ønske om å få bevilge 5,7 milliarder dollar til å bygge en mur langs grensen mot Mexico for å stanse ulovlig innvandring og smugling til USA fra land i Mellom-Amerika. Det demokratiske partiet fikk ved mellomvalget i november i fjor flertall i Representantenes hus i Kongressen, og flertallet gjorde det klart at de ikke ville bevilge en så stor pengesum til en mur som de mener likevel ikke ville bli et effektivt hinder for ulovlig innvandring og smugling.

Det utartet seg til offentlig munnhuggeri for åpen scene mellom Donald Trump og Nancy Pelosi. Også demokratene vil gjerne styrke grensekontrollen, men de mener at en mur er lite effektiv og vil stort sett bli et symbol som Trump vil bruke som et monument over sin egen makt og herlighet. For en gangs skyld møtte Trump en motstander som ikke ville gi seg, tross Trumps til tider ufine metoder. Pelosi kjenner Washington og de politiske metodene i Kongressen, mens Trump er fra New York og kjenner eiendomsbransjen best. Her var den politiske dyktigheten viktigst.
Før enigheten om pausen i den politiske kranglingen om byggingen av en mur mot Mexico for 5,7 milliarder dollar muren, kom min kone og jeg hjem til Norge etter å ha fløyet med Norwegian fra JFK Airport i New York. Da hørte vi at trafikken fra de to andre hovedflyplassene ved New York, La Guardia og Newark, var sterkt redusert fordi det er for få flygeledere på jobb til at sikkerheten ved disse flyplassene kunne garanteres.

Les kommentaren: USA forbereder en tid uten Trump

Shutdown

Vi fikk vår opplevelse av amerikansk luftfart for noen dager siden uten at det brakte fram de store, dramatiske overskriftene. Men problemene var likevel ganske følbare for passasjerene. Da vi skulle reise med fly innenlands fra Chicago, Illinois, til Norfolk, Virginia, var store deler av statsapparatet nedstengt. Ingen kunne klandres for at Chicagos flyplass O´Hare dagen før vi skulle reise ble rammet av sterkt snøfall og isende vind som stanset all flytrafikk i et døgn.
Men var flyplassen i stand til å åpne for den trafikken som da hadde hopet seg opp? Ja, brøytemannskapene gjorde jobben sin. Køene var blitt lange og store, men brøytemannskapene gjorde jobben sin, selv om det var uten lønn og gratis for staten i Washington. Det var ikke problemfritt, fordi det var uklart om det nødvendige antall statsansatte flygeledere i Chicago hadde akseptert å stille på jobb uten lønn, fordi deres arbeidsgiver staten ikke fant anledning til å betale dem deres ordinære lønn.
For oss som skulle reise fra Chicago til Norfolk med United Airlines, gikk alt normalt fram til forventet avgangstid. Men da kom en litt beskjemmet ansatt i flyselskapet fram til skranken og fortalte oss at deres personell var stort sett på plass - bortsett fra at de hadde ikke funnet noen flykaptein som kunne føre flyet vi skulle reise med!

Etter cirka en time og mange spydige kommentarer med «vittige» spørsmål om der fantes noen av passasjerene som hadde lyst til å forsøke seg som flykaptein, helt til flyselskapets ansatte måtte forklare for passasjerene at et stort flyselskap som United med flyginger over hele landet, hadde flypersonell som reiste til og fra de forskjellige flyplassene for å dekke selskapets akutte behov for kvalifisert personell i et stort flyprogram. Akkurat den flykapteinen som skulle fly oss til Norfolk, var blitt booket på en flyging som var blitt kansellert på grunn av mangel på flygeledere, slik at «vår» flykaptein ikke kunne komme til Chicago i tide.

Striden mellom president Trump og demokratenes leder i Representantene hus Nancy Pelosi stammer fra Trumps løfte under valgkampen i 2016, da han hadde gitt sine tilhengere løfte om at han skulle bygge en mur langs USAs grense mot Mexico. Trump skrøt uhemmet i valgkampen av at han var så dyktig til å forhandle fram gode avtaler, at han ikke bare skulle bygge en mur mot Mexico, men at han også skulle få meksikanerne til å betale for den. Nancy Pelosi gjennomskuet bløffen, og det viste seg for all verden at meksikanerne ikke ville betale for Trumps mur mot Mexico.

Munterhet i galskapen

Til slutt endret Trump også formuleringene sine og sa at han ikke nødvendigvis mente en fysisk mur, men kanskje mer et eller annet forsterket hinder langs grensen.

I vår lille verden, der vi for noen dager siden ventet på den forsvunne flykaptein på O´Hare i Chicago, kom til slutt flykapteinen, hvoretter passasjerene klappet - uten at kapteinen ble noe spesielt munter til sinns av den grunn. Men da vi passasjerene fikk gå om bord i flyet, viste det seg bare å være for å starte på en ny, nesten like lang venteperiode. For da kunne flyselskapet ikke skaffe fram bakkepersonell som skulle hjelpe flyet i startposisjon.

Til slutt startet vi, i overkant av to timer forsinket. Men hovedproblemet var ikke løst – og vil neppe bli løst selv etter tre ukers forhandlingspause for å få finansiert den grensemuren Trump har lovet sine velgere.

Denne selvopplevde lille episoden er naturligvis bare en bagatell i forhold til hva andre har opplevd, - de som virkelig er rammet. Mediene fortalte om familier som plutselig måtte klare seg uten fast inntekt på ubestemt tid, eller uten å vite når forsørgeren kunne komme i jobb igjen. Veldedige organisasjoner har trådt til for å hjelpe, særlig hos familier som har lite å leve av i utgangspunktet, og som er rammet av denne politiske krangelen mellom noen få mennesker med politisk makt - men som ikke synes å ha fornuft til å bruke den fornuftig.

Her er det samtidig fritt fram for litt munterhet i galskapen. Et av TV-selskapene hadde nylig laget sin egen vri på historien. Den viste en situasjon hvor president Trump er på besøk i China og beser Den kinesiske mur bygget av Ming-dynastiet for mer enn 2000 år siden.

Så vendte Trump seg til den kinesiske president Xi Jinping og spurte:
«Hvem fikk du til å betale for denne muren?»

Personvernpolicy