Slavelønn bak t-skjorter for likestilling

Slik presenterte Spice Girls t-skjortene til inntekt for arbeidet med likestilling i Storbritannia. faksimile: Comic Relief
Slik presenterte Spice Girls t-skjortene til inntekt for arbeidet med likestilling i Storbritannia. faksimile: Comic Relief
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spice Girls kastet seg før jul inn i kampen for likestilling. Men kampanjens t-skjorter er lagd av kvinner på slavelønn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

På 90-tallet var Spice Girls blant verdens mest populære band. I fjor ble det klart at fire av dem igjen skulle turnere, og de frontet samtidig en kampanje for likestilling i Storbritannia.

Nå kan den prestisjetunge avisa The Guardian avsløre at t-skjortene som skulle bidra økonomisk til kampanjen, er produsert av kvinner på slavelønn i bangladesh.

16-timers arbeidsdager med 3,86 kroner i timelønn (35 pence), skal være forholdene ved fabrikken som lager t-skjortene som Spice Girls står bak. De ansatte kvinnene blir også kalt «horedøtre» av fabrikkeieren, skriver avisen.

«Dypt sjokkert», sier en talsmann at Spice Girls er etter avsløringen.

Det er den britiske institusjonen Comic Relief som danner rammen for prosjektet som startet i slutten av november i fjor. De lanserer hvert år flere humanitære aksjoner, og den kanskje mest kjente er «Red Nose Day».

Før produksjonen av t-skjortene startet skal man ha undersøkt forholdene, men at det så skal ha skjedd et bytte av fabrikk i etterkant. Selskapet bak, Interstoff Apparels, avviser avisens opplysninger.