Meny

India: I Sagar Gram er seksuelt misbruk av barn normen

Illustrasjonsfoto viser en ung indisk kvinne i en annen landsby. Foto: NTB scanpix

I landsbyen Sagar Gram skaper fattigdom og diskriminering grobunn for seksuelt misbruk av jentebarn. Allerede fra barnsben læres de opp til prostitusjon.

SAGAR GRAM, INDIA ( The Guardian): Mange familier i India sørger fortsatt om det er en jente blir født. Da Leena ble født, ble det likevel feiret. Landsbyen hennes, Sagar Gram i Sentral-India, er unik på den måten. Her er det flere jenter enn gutter. Når en kvinne gifter seg her, er det brudgommens familie som betaler medgift. Det er kvinnene som skaffer mat på bordet i Sagar Gram.

Når de anses som gamle nok, gjerne rundt 11-årsalderen, forventes det nemlig av de fleste at jentene begynner med sexarbeid.

Offisielt avskaffet India kastesystemet og dets diskriminerende tankegang for nesten 70 år siden, men århundrer med tradisjoner forsvinner ikke med et pennestrøk.

For indere flest spiller fortsatt kaste en avgjørende rolle i en rekke deler av livet – fra hva de spiser, til hvem de gifter seg med.

Les også: Indisk hindutempel åpner dørene for kvinner

– Det er kaste- og lønnsslaveri

I tillegg bidrar kastesystemet til å undertrykke millioner av mennesker. Blant av de mest alvorlige resultatene av tankegangen er menneskehandel og misbruk av barn og unge, en praksis som eksisterer i Sagar Gram og dusinvis av andre landsbyer over hele India.

– Det er kaste- og kjønnsslaveri, sier Ashif Shaikh.

Han er en del av gruppen Jan Sahas som arbeider rettighetene for medlemmene av det som tidligere var Indias laveste kaster, tradisjonelt kjent som «the untouchables».

– Vi anslår at det per i dag er 100.000 kvinner og jenter som befinner seg i denne situasjonen. Men problemet er sannsynligvis større enn det vi har klart å kartlegge. Det er mye mørke tall her.

Sagnet om dronningen

Jenter i Sagar Gram vokser opp med et sagn. Den hinduistiske myten fra forgangne tider beretter om en konge som forelsket seg i en danser. Hans rasende dronning ga kvinnen en prøve: Hvis hun klarte å balansere over en elv på en line, fikk hun bli en del av den kongelige familien, og dermed øke sin kastes status på permanent basis.

Da kvinnen nærmet seg elvens bredd på den andre siden og var kun få skritt fra suksess, kuttet dronningen tauet.

Til nå har vi lokket mennene deres gjennom dans. Fra nå av skal vi ta deres menn fra dere med våre kropper, sa kvinnen til dronningen.

Leena på 22 år husker da hun hørte historien. Hun husker frykten hun følte da de eldre jentene i hennes kaste, Bacchara, plutselig hadde penger nok til fine klær og sminke. Hun husker hva de voksne i landsbyen fortalte henne da hun var 15 år, og familien hennes kom i pengeproblemer.

– Foreldrene dine går gjennom en veldig vanskelig tid, fortalte de henne.

– Hvordan kan du gå i skole? Du må jobbe.

Det var da hun begynte.

– Resten av jentene i landsbyen min gjorde det, så jeg følte at jeg også måtte gjøre det, sier hun.

– Det var mitt ansvar, legger hun til.

Jenter i Sagar Gram, landsbyen langs motorveien, blir forberedt på dette livet nærmest fra fødselen. Foreldre bestemmer hvilke av døtrene som vil gi best fortjeneste. Eldre jenter lærer dem hvordan de skal tiltrekke seg kunder fra vogntog og biler. Det hender yngre jenter noen ganger gjemmer seg under sengene, for å se hvordan de gjøres og lære.

Sex var likevel et mysterium for Leena.

– Da jeg var ung, var det viktigste å se at kunden hadde pengene, sier hun.

– Jeg forsto ikke hva de gjorde med meg. Jeg forsikret meg bare om at pengene kom inn.

Les også: En million indere innkvartert i leire under flommen

Høyt verdsatt jomfruelighet

Hennes jomfruelighet var høyt verdsatt. Hun tjente inn 5.000 rupier (rundt 600 norske kroner) den første natten. Siden falt prisen hennes. En annen Bacchara-kvinne på 29 år sier det meste hun kan tjene, er 200 rupier. Hun kan ha fem eller seks kunder på en dag.

Indias preferanse for guttebarn har skapt en dyp ubalanse mellom kjønnene. Blant Bacharene i Sagar Gram-landsbyen, har problemet motsatt fortegn:

Ifølge den siste folketellingen, er det 3.595 kvinner i distriktet sammenlignet med 2.770 menn.

På tross av dette er det få kvinner eller jenter å se om du besøker landsbyen ved solnedgang.

– De har alle gått til et hotell eller for å stoppe biler, sier en eldre mann som spaserer langs den nærliggende motorveien. Omtrent for hver hundre meter langs veien er det jentene å finne på sine hampsenger, hvor de vinker på ethvert kjøretøy som sakker farten.

Mennene jobber ikke

Lovlig alder for seksuelt samtykke i India er 18 år. I Madhya Pradesh-distriktet, hvor Sagar Gram ligger, er det nylig innført dødsstraff for alle som voldtar barn under 12 år. I tillegg økes straffene for voksne som har sex med individer under 18 år. Politiet sier at sju personer ble arrestert for seksuelt misbruk av barn i Sagar Gram i det siste året. Fem av disse var kvinner som solgte sine mindreårige døtre. Loven er tydelig, men har liten innvirkning hva gjelder å påvirke denne normen med dype sosiale og økonomiske røtter.

– Det er en tradisjonell virksomhet, sier politiinspektør Nagendra Singh Sikarwar, på Jeeran politistasjon i nærheten.

– Selv jenter vi prøver å rehabilitere kommer tilbake. Hovedproblemet er at vi ikke har alternative jobber for dem. I tillegg ønsker familiene deres at de fortsetter arbeidet.

De fleste menn i Bacchara-kasten jobber ikke. Bare de dårligst betalte eller mest nedverdigende jobbene er uansett tilgjengelige for dem. Derfor setter de sin litt til sine barn.

De tilbringer tiden på sine verandaer med resten av familien mens deres døtre er inne med kundene.

En landsbyboer, Balram Chauhan, burde være en rik mann. Han har fem døtre. I stedet har han pengeproblemer. Chauhan på 52 er nemlig den eneste faren i landsbyen som nekter å tvinge barna sine til sexarbeid.

Hans mor var prostituert. Og til tross for hans innsats ble fire av søstrene hans det samme.

– Fra det øyeblikket jeg skjønte hva de gjorde, prøvde jeg å stoppe dem, sier han.

– Men mine foreldre var mot meg. De sa at det var en kultur som hadde eksistert i årevis. Hvem var jeg som skulle stoppe det?

Å forsøke å bryte denne syklusen har vært en livslang kamp. Hans foreldre saboterte forsøket hans på å bli helsearbeider, sier Chauhan. Da han giftet bort to av sine to døtre for å skåne dem fra et liv i prostitusjon, kuttet familien båndene til ham.

– Snakker ondt om mine døtre

Han kan ikke flytte sin familie utenfor en Bacchara-landsby. Ingen vil nemlig leie ut eiendom til noen fra hans kaste. De «høyere» kastesamfunnene i nærheten oppfatter hans blotte nærvær som forurensning. Derfor har han åpnet en liten butikk i Sagar Gram som selger kjeks og konditorvarer, og prøver i det lengste å tyne ut nok penger til å betale for sin døtres utdanning.

– Mange mennesker her snakker ondt om mine døtre, sier han.

– Hvis de ser dem snakke med mobiltelefon kommer 10 personer til min butikk og forteller meg: «Datteren din snakker med den og den.» De prøver å sverte dem på alle mulige vis og påstå at de er lette på tråden.

– Hvis jeg hadde hatt en datter, kunne jeg kanskje taklet det. Men når jeg har fem ... Det er ikke lett.

(Denne artikkelen er en del av serien moderne slaveri i fokus. The Guardian har fått støtte fra den amerikanske veldedige organisasjonen Humanity United for å sette fokus på moderne slaveri og menneskerettigheter. Innholdet er redaksjonelt uavhengig. Du kan lese mer om prosjektet her (på engelsk))

Oversatt av Inge Kvivik/ ABC Nyheter /Pressworks © Guardian News & Media Limited

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært