– Russland infiltrerte «alle store sosiale medier» under presidentvalget i USA

Illustrasjonsfoto:
Illustrasjonsfoto: Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Russlands forsøk på å påvirke valget i USA i 2016 var mer omfattende enn tidligere antatt, ifølge to rapporter. En rekke sosiale medier skal ha blitt brukt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Russland benyttet seg av alt fra YouTube, Facebook og Twitter til Tumblr, Instagram, Paypal, Google+, Pinterest og diverse nettbaserte dataspill under påvirkningskampanjen før presidentvalget, viser en rapport etterretningskomiteen i Senatet skal publisere senere denne uka.

Rapporten er den mest omfattende av sitt slag så langt, og er utarbeidet av datasikkerhetsfirmaet New Knowledge ved hjelp av informasjon Senatet har innhentet fra Facebook, Google, Twitter, og Googles morselskap Alphabet.

Den er også den første som viser omfanget av de russiske påvirkningsforsøkene utover det selskapene selv har offentliggjort.

Aktuelt: Donald Trumps advokat avviser muligheten for et Mueller-intervju

Instagram

Mens både Facebook og Twitter har erkjent at deres plattformer ble misbrukt under valgkampen, har lite hittil vært kjent om de russiske påvirkningsforsøkene i andre sosiale medier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Instagram ble eksempelvis lite diskutert da Facebook-sjef Mark Zuckerberg vitnet i Kongressen, men ifølge rapporten var det her russerne ser ut til å ha hatt størst innflytelse. Ifølge rapporten var det på Instagram 187 millioner såkalte engagements, altså delinger, likerklikk, kommentarer og lignende, mot 77 millioner på Facebook.

Forfatterne av rapporten retter også kritikk mot det de betegner som en «forsinket og ukoordinert» respons fra teknologiselskapene. Flere av dem anklages for å ha bagatellisere omfanget av problemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Svarte streker skjuler Trumps nye problem

Pokémon Go

Rapporten viser at russerne hadde mange ukonvensjonelle måter å forsøke å påvirke folk på. Blant annet skal de ha brukt sosiale medier til å forsøkte å overtale brukere av det populære mobilspillet Pokémon Go til å benytte seg av politisk splittende brukernavn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er det russiske selskapet internett Research Agency (IRA) som anklages for å stå bak påvirkningskampanjen. Selskapet ble først navngitt i en tiltale fra spesialetterforsker Robert Mueller, og beskrives ifølge BBC som en «trollfabrikk» med forbindelser til russiske myndigheter i amerikanske etterretningsmiljøer.

Selv om de fleste amerikanske IT-gigantene har forsøkt å rydde opp, finnes det ifølge rapporten fortsatt aktive brukerkontoer som kan spores til IRA på mer perifere plattformer.

– Ettersom minst noen av den russiske regjeringens mål er blitt oppnådd, med liten diplomatisk eller annen motstand, er det sannsynlig at USA fortsatt vil stå overfor russiske påvirkningsforsøk i framtiden, heter det i rapporten.

Les også: Carl I. Hagen med støtte til Russland

Fordel for Trump

I en annen rapport laget av forskere ved Universitetet i Oxford, basert på dels samme opplysninger, trekkes det fram at Russland i all hovedsak forsøkte å nå fram til konservative velgere. De ble foret med polariserende budskap om innvandring, rase og våpenrettigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal også ha vært forsøk på å undergrave innflytelsen til venstreorienterte velgere gjennom å spre feilinformasjon om selve valgprosessen.

– Det som er tydelig er at alle budskapene som ble sendt, tydelig skulle fremme Det republikanske partiet, og spesielt Donald Trump, heter det i Oxford-rapporten.

Begge de to rapportene skal publiseres av Senatets etterretningskomité, men det er foreløpig uklart om Senatet offisielt vil stille seg bak innholdet. Russiske myndigheter har gjentatte ganger nektet for å ha blandet seg inn i det amerikanske presidentvalget.