Hundrevis av regelbrudd til havs

Det er gjennomført tilsyn av såkalte «risikoskip» om hvorvidt de overholder miljøregelverket.
Det er gjennomført tilsyn av såkalte «risikoskip» om hvorvidt de overholder miljøregelverket. Foto: Sjøfartsdirektoratet
Artikkelen fortsetter under annonsen

En internasjonal innsats for å avsløre miljøsvineri til havs har avslørt 500 regelbrudd på 30 dager.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aksjonen foregikk mellom 1. og 31. oktober der 58 land deltok. Aksjonen var koordinert av Interpol og Europol. Verden over har de over 5200 inspeksjonene ført til minst 185 saker som skal etterforskes nærmere.

Det ble blant annet foretatt 87 tilsyn på skip i Norge og på norskregistrerte skip i utlandet.

23 av tilsynene har resulterte i enten pålegg om utbedringer, eller avdekking av forhold som kan føre til overtredelsesgebyrer, opplyser Sjøfartsdirektoratet.

Kystverket, Miljødirektoratet, Økokrim, Kystvakten og Sjøforsvaret har også deltatt.

– Kriminalitet uten ofre

– Dette viser at det gir resultater når flere etater jobber sammen, også på tvers av landegrenser. Dette er også første gang at Sjøfartsdirektoratet har gjennomført så mange tilsyn rettet mot mulige miljøovertredelser i en konsentrert periode. Når vi neste år setter fokus på miljø så vil det nok også vise igjen både på tilsynsaktivitet og funn knyttet til dette, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Erik Solheim Foto: NTB scanpix
Erik Solheim Foto: NTB scanpix

Argentina og Sverige har brukt satellitter, Canada og Italia tok i bruk overvåking via fly, og droner er satt ut i Nigeria, Indonesia og Pakistan med nattkameraer i nye etterforskningsmetoder.

– Kriminelle mener marin forurensning er lavrisikokriminalitet uten ofre. Det er feil, noe Interpol og våre partnere har demonstrert gjennom denne operasjonen, sier generalsekretær i Interpol, Jürgen Stock i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi trenger hjelp av våre håndhevere av loven for å sikre at det er ikke noe straffrihet for utøvere av marin kriminalitet, sier Erik Solheim, leder av FNs miljøprogram.

– Det er nødvendig for å takle forurensning til havs, sier han.

Dumping til havs

Eksempler på det som er oppdaget er dumping av palmeolje til havs ved Tyskland. I Filippinene ble det dumpet husdyravfall i områder barn leker og det samles skalldyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under den internasjonale tilsynsaksjonen ble det i Norge gjennomført 23 svovelkontroller, hvorav en er meldt inn som mulig brudd på svovelreglene.

Dette kan resultere i overtredelsesgebyr dersom mistanken om brudd på svovelregelverket bekreftes gjennom prøver som er tatt under kontrollen.

Det ble også foretatt 45 søppel-inspeksjoner, og her ble det gitt hele 17 pålegg relatert til søppelhåndtering (MARPOL-vedlegg 5). Videre ble det avdekket fire ulovlige utslipp av olje fra skip i oktober, samt et utslipp fra en offshore-installasjon.

Utslippenes størrelse varierte fra noen få liter og opp til 500 liter marin diesel som det største. To av disse sakene er av en slik karakter at det vurderes ileggelse av sanksjoner ovenfor rederiet.

12 millioner tonn plast årlig

Marin forurensning er et stort problem både i nasjonale og i internasjonale og farvann. Overtredelser som fører til forurensning av sjø og kyst, kan i verste fall være en risiko for liv og helse.

Hvert år havner rundt 12 millioner tonn plast i havet, og skip blir sendt til ulovlig opphugging på strender i Asia, ifølge Miljødirektoratet.

I tillegg står skipsfarten for en stor del av utslippene til sjø og luft. Det anslås at skipsfarten bidrar med cirka 20 prosent av Europas totale utslipp av svoveldioksid, SOx.