Meny

Victoria's Secret får kritikk for sine modeller: – Det får meg til å føle meg dårlig

Video: Få uker før årets motevisning sendes på TV får undertøysgiganten kritikk.
Noen ser på det som en fantasi, mens andre raser mot Victoria's Secrets snevre utvalg av modeller.

Victoria's Secret Fashion Show ble nylig avviklet for 23. år på rad, denne gang i New York. Moteshowet profilerer seg med slanke, høye modeller som viser frem glitrende, ekstravagant undertøy.

Men nå får Victoria's Secret kritikk for manglende mangfold, skriver MinMote.

Kritikken går særlig ut på at det kun er tynne modeller i showet og ingen modeller med kurver.

– Mangfold handler selvsagt om mer enn bare hudfarge - også om både kjønn, alder, kropp, seksuell legning og religiøs bakgrunn, for å nevne noe, sier Ida Elise Einarsdottir, redaktør for motenettstedet Melk og Honning.

«For lite for sent»

Moteredaktøren synes riktignok showet har forbedret seg de siste årene, blant annet ved å inkludere flere hudfarger.

– Men jeg frykter det er «too little too late», sier hun.

Administrerende direktør for Victoria's Secret, Les Wexner, gikk i januar hardt ut mot Trump og hans kvinnesyn, skriver Business Insider, men nå blir han selv kritisert.

Wexner har fått ros for å stå opp mot Trump, men blir kritisert for å ikke vise frem et variert nok mangfold i Victoria's Secret Fashion Show. Noe den australske modellen og mammaen Robyn Lawley gjorde et poeng ut av i forkant av showet i år.

Hun har publisert flere innlegg som handler om Victoria's Secret, og har startet kampanjen «We are all angels» som et stikk til undertøysmerket, og for at folk skal boikotte moteshowet. 

Les også:  – Til slutt var skammen min mye større enn kroppen min

Modeller tar til motmæle

Undertøysmerket ThirdLove som Lawley har slått seg sammen med for kampanjen, skriver:

– Ved å arrangere «det største moteshowet i verden» mener vi at merket har et ansvar for å representere modeller i alle former og størrelser.

Den australske modellen har samlet inn rundt 10.000 underskrifter til kampanjen.

Selv om Victoria's Secret får massiv medieoppmerksomhet rundt sine kolleksjonssilpp og masse gratis reklame, så er salget dalende. I Norge har eierne av de Victoria's Secret-butikkene i Oslo tapt flere millioner kroner. Foto: Seth Wenig / AP Photo

Lawley har blant annet vært på forsiden av Sports Illustrated.

– Hvorfor er det bestemt at denne ene kroppstypen er den eneste vakre typen? skriver Lawley på sin Instagram-profil.

– La oss hjelpe Victoria's Secret til å være mer mangfoldige og inkluderende når det kommer til kroppsfasonger og størrelser.

Oppfordrer til boikott

Lawley mener det ikke er for sent for Victoria's Secret å endre sine måter. 

– Frem til Victoria's Secret forplikter seg til å representere alle kvinner på scenen, så oppfordrer jeg til en boikott av årets Victoria's Secret Fashion Show. Det er på tide at Victoria's Secret forstår kjøpemakten til kvinner i alle aldre, fasonger, størrelser og etnisitet, skriver hun.

– Handler om fantasi og ikke virkelighet

Selv om mange støtter Lawley, er ikke alle tilbakemeldingene like positive:

– Når vil folk endelig akseptere at ikke alt er ment for alle? skriver en person under ett av innleggene til Lawley.

– Victoria's Secret handler om fantasi og ikke virkelighet, og det er det folk liker ved det, skriver en annen. 

Plussmodell Ashley Graham slang seg også på noe som minner om et stikk til Victoria's Secret, skriver New York Post.

Hun la ut et bilde av seg selv på Instagram der hun går på catwalken i undertøy og et sett med vinger - et av signaturplaggene til Victoria's Secret «englene».

– Fikk vingene mine! skrev Graham under bildet sitt.

Les også:  Smell for Victoria’s Secret i fjor

Trenger fornyelse

– Frem til Victoria's Secret forplikter seg til å representere alle kvinner på scenen, så oppfordrer jeg til en boikott av årets Victoria's Secret Fashion Show, mener den australske modellen Robyn Lawley. Foto: Timothy A. Clary / AFP

Kroppspositivist Carina Carlsen synes undertøysmerket har mye fint, men at det ikke er tilpasset de aller fleste.

– Jeg er litt forundret over at de faktisk greier å få det til når det peiler seg inn på en så smal kundegruppe. Undertøyet er skikkelig lekkert, men jeg får det nok bare opp det ene låret, sier Carlsen til MinMote.

Hun forteller at hun ikke skal se på showet når det kommer på TV i desember.

– Jeg gidder ikke å se på det. Det får meg bare til å føle meg dårlig, sier kroppspositivisten.

Kan nærme seg slutten for trusegigant

Einarsdottir tror det kan nærme seg slutten for undertøysmerket hvis det ikke fornyer seg, på tross av den sterke merkevaren.

– Man kjøper ikke lenger bare et produkt, men en livsstil. Det omfatter merkevarens identitet så vel som dets verdier når det kommer til for eksempel mangfold. Merkevarene og selskapene som ikke har forstått det, de kommer neppe til å overleve særlig lenge, sier moteredaktøren.

Helse og livsstil
Populært