Klesreklame: Tar av seg niqaben og kaller det frihet
Supermodellen Bar Refaeli og klesmerket Hoodies, blir anklagd for å være rasistiske etter kontroversiell reklamevideo.
En reklamefilm for det israelske klesmerket Hoodies, har blitt mye omdiskutert.
Videoen viser den israelske supermodellen Bar Refaeli iført en niqab etterfulgt av spørsmålet «er det Iran her?». Hun tar så av seg niqaben og danser rundt i flere sporty antrekk før videoen avsluttes med utsagnet «Freedom is basic», skriver BBC.
Nå anklages Hoodies for å være rasistiske og islamofobiske, og kritikken lar ikke vente på seg i sosiale medier.
– Dette er bare dumt. Min idé om frihet er å ha på seg hijab, og hvis jeg vil bruke niqab, gjør jeg det. Dette er det som skaper islamofobi, skriver en person på Twitter.
– Denne reklamen er så respektløs på alle måter, skriver en annen.
Les også: – Kampen mot rasisme må tas hver dag
Videoen har blitt delt på flere plattformer i sosiale medier, blant annet på supermodellen sin egen Instagram- og Facebook konto. Refaeli som har over fem millioner følgere på de to plattformene, slettet videoen på Instagram allerede dagen etter den ble publisert.
Mange mener videoen er rasistisk og uvitende, mens andre mener videoen handler om spenningen mellom Israel og Iran.
Iranske myndigheter har blitt anklaget for å bryte menneskerettighetene ved å tvinge iranske kvinner til å dekke seg til. Det siste året har kvinner i Iran blitt arrestert for å protestere mot landets obligatoriske hijab-lover. I Israel er det ingen spesifikke regler om hva kvinner skal ha på seg.
Les også: Undersøkelse: Flertall mot hijab i barneskolen
Andre applauderer Bar Refaeli for å være med i reklamen.
– Bar Refaeli er modig som gjør denne reklamen, vel vitende om hvilken motstand det vil få. Hun fjerner niqaben som dekker ansiktet hennes og krever sin frihet ved å velge å ikke bruke den. Inspirert av protesterende kvinner som er tvunget til å bære hijab eller niqab i Iran, skriver en på Twitter.
– Vakkert. Jeg håper jeg ser flere mennesker med makt og påvirkning være så modig som Bar Refaeli. DETTE er hva feminisme er, frihet, sier en annen.
Videoen ble sett over 200.000 ganger på Hoodies' Instagram før den også ble slettet. Videoen var en del av en større markedsføringskampanje av klesmerket som inkluderte reklametavler og tv-reklamer.
Ifølge The Jerusalem Post er budskapet til kampanjen å bekjempe rasisme og fordommer, i tillegg til å reklamere for klesmerkets hettegensere, skriver Dagbladet.
Verken Refaeli eller Hoodies har svart på kritikken.