Aker BioMarine bygger nytt fartøy i Kina
Prosjektet, med norske leverandører og et kinesisk verft som foreløpig ikke er offentliggjort, omfatter konstruksjonen og endelig montering av fartøyet innen desember 2020.
Ved å erstatte sitt eksisterende forsyningsfartøy La Manche, bygges det nye skipet med ny energibesparende og miljøvennlig teknologi. Det er designet for å møte kravene til krillhøsting og de utfordrende forholdene i Antarktis.
Det første fartøyet, krilltråleren Antarctic Endurance, sjøsettes tidlig neste år.
Samarbeidsavtalen mellom Aker BioMarine og China Overseas Development Association (CODA) sammenfaller med kongeparets besøk i Kina.
– Dette er starten på et unikt samarbeid som kombinerer nyskapende teknologier og høyteknologisk kompetanse fra både norske og kinesiske selskaper, sier administrerende direktør Matts Johansen i Aker BioMarine i en pressemelding.
CODAs styreleder Hu Wiping fremhever også betydningen av avtalen.
– Vi er glade for å se relasjonene mellom Kina og Norge styrkes og skaper vinn-vinn-løsninger og gjensidige fordeler. Aker BioMarines plan om å bygge et toppmoderne forsyningsfartøy i Kina viser samarbeidsånden mellom de to nasjonene, sier han.