«Magisk» spøk: De forsvunne barna
Familier samles rundt den nye trenden i sosiale medier; å lure familiens yngste medlemmer til å tro de forsvinner på magisk vis.
Magiker Justin Willman var overbevist om at han kunne få hvem som helst til å tro at vedkommende var usynlig. I Netflix-serien «Magic For Humans» klarer Willman å gjennomføre spøken, med et godt publikum med på laget.
Se også: Gutten får panikk når bilen plutselig kjører av seg selv
Se hvordan Willman lurer to voksne menn til å tro de er usynlige her:
Willmans «magiske» spøk har nå blitt en trend på sosiale medier og videotjenester som YouTube, hvor familier samles for å teste spøken på en i familien – ofte en av de yngste.
I videoen øverst i artikkelen kan du se hvordan lillebror Sam blir lurt trill rundt av storesøsknene og resten av familien.
Se også: Bestefar rundlurt av «spøkelse»
Slik lurer du noen til å tro de er usynlige
For å gjennomføre spøken må alle involverte, med unntak av offeret, være godt forberedt. Det gjelder å spille med hele veien.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNår alle er klare får man offeret til å sette seg på en stol, legge et teppe over vedkommende og rope ut en trylleformel, som for eksempel «hokus pokus filiokus». Når teppet så fjernes må alle late som om offeret er blitt usynlig. Her er det essensielt å aldri få øyekontakt med vedkommende eller se direkte på ham/henne.
Som i videoen øverst i artikkelen er et av Willmans viktigste triks å ta et bilde av det «usynlige» offeret sammen med en av de andre i rommet. Her er trikset å ha knipset et bilde på forhånd. Det er dette elementet som får de fleste til å virkelig tro på spøken.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEtter en stund kan man «trylle» offeret tilbake. Da gjelder det å spille overlykkelig over å se vedkommende igjen og stille spørsmål om hvor han/hun har vært.
Se også: Godtroende Tommy blir lurt trill rundt av kona
Artikkelen fortsetter under annonsenMillioner av visninger
Flere av de største youtuberne har slengt seg på den nye spøke-trenden, og David Dobrik er i skrivende stund den som har flest visninger på sin spøk.
Nesten 10 millioner visninger har Dobrik til sammen på spøken som er lagt ut i to forskjellige versjoner på hans to YouTube-kanaler. Dobrik valgte lillebroren som sitt offer og det endte i tårer. Se spøken her:
Se også: Man er aldri trygg i Trondheims gater...
Andre spøkefugler
I 2013 var Roman Atwood den største spøkefuglen på YouTube. En av de mest ikoniske øyeblikkene var da han skulle spøke med kjæresten ved å la henne tro han hadde vært utro. Se hvordan spøken slo hardt tilbake på ham selv her:
Se også: Superstjernen lurer de svenske dommerne trill rundt
Nederlenderne i Lifehunters TV er også noen skikkelig spøkefugler. I deres videoer lures alt fra matkritikere, vin- og kunstsnobber til å tro at de vet best. Da de ga matkritikerne mat fra McDonald's var tilbakemeldingene «Nydelig, velsmakende. Så fyldig og god»: