Broselskap tilbyr 500 millioner euro til ofre og bygging av ny stålbro

Selskapet som eier den sammenraste broen i Genova, foreslår å bygge en ny av stål i løpet av åtte måneder.
Selskapet som eier den sammenraste broen i Genova, foreslår å bygge en ny av stål i løpet av åtte måneder. Foto: Luca Zennaro / AP

Selskapet som eier den sammenraste broen i Genova, vedtok tirsdag å sette av 500 millioner euro til de etterlatte og til bygging av en ny bro – av stål.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Autostrade per l'Italia opplyste etter et ekstraordinært styremøte at en rekke initiativer vil bli satt i verk for selskapets regning. Blant annet foreslår Autostrade å bygge en ny bro av stål, med bruk av den mest moderne teknologi for brobygging som finnes.

Selskapet vil bekoste bygging av veier som i mellomtiden skal avlaste trafikken. Den nye broen kan stå klar allerede etter åtte måneder.

Dessuten settes det av store summer for å hjelpe ofrenes familier og dem som har måttet flytte fra sine hjem på grunn av usikkerhet om stabiliteten i det som er igjen av broen.

En stor seksjon av broen kollapset tirsdag for en uke siden. Over 30 biler falt 45 meter rett ned sammen med enorme betongbiter. Det offisielle tallet på omkomne er 43.

Den italienske regjeringen har inntatt en hard linje overfor broselskapet. Statsminister Giuseppe Conte sa at det første tilbudet om erstatning var altfor lite, sammenlignet med selskapets enorme overskudd fra bompenger. Han mente det burde mangedobles, og styret har tatt signalet.

Regjeringen har også truet med å revurdere konsesjonen til å drifte over 3.000 kilometer med italienske motorveier. Autostrades morselskap Atlantia, som er kontrollert av Benetton-familien, bestrider at regjeringen rett til bare å avslutte kontrakten.

Under styremøtet tirsdag ble det bestemt at selskapet skulle komme tilbake til myndighetenes utspill om å dele opp konsesjonen på flere mindre, selvstendige driftsselskaper.

SE VIDEO: Dramatisk video viser brokollapsen