Deltakere på NRAs årsmøte får ikke bære våpen

NRA-instruktør Marilyn Boulet og ektemannen Bill Perkins på et folkemøte for våpentilhengere. Foto: Stephanie Strasburg / Pittsburgh Post-Gazette via AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Deltakerne på den amerikanske våpenlobbyens årsmøte i Dallas får ikke lov til å bære våpen når USAs president Donald Trump skal tale fredag.

Medlemmene av National Rifle Association (NRA) får lov til å bære våpen under hele møtet, bortsett fra når Trump og visepresident Mike Pence taler. Bakgrunnen er at det er Secret Service som har ansvaret for sikkerheten til presidenten, og de tillater vanligvis ikke våpen på steder der de har sikkerhetsansvaret.

Dette får flere elever som overlevde skolemassakren der 17 personer ble drept i Parkland i Florida, til å reagere. Til tross for angrepet som rystet nasjonen i februar, synes det å være lite politisk trykk bak forsøk på å skjerpe våpenlovene. Flere av elevene beskylder den mektige våpenlobbyen for hykleri på sosiale medier.

Det var også forbudt å bære våpen da Trump deltok på NRAs årsmøte i Atlanta i fjor.