Kina prøver å hindre miljøkatastrofe etter tankskip-brann

Kinesiske fartøyer forsøkte uten helle å slukke brannen på Sanchi før tankskipet søndag sank til bunns. Foto: Kinas transportdepartement / AP / NTB scanpix
Kinesiske fartøyer forsøkte uten helle å slukke brannen på Sanchi før tankskipet søndag sank til bunns. Foto: Kinas transportdepartement / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kinesiske myndigheter forsøker å begrense skadene på miljøet etter at en brennende oljetanker sank i Østkinahavet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tankskipet Sanchi etterlot seg et brennende oljeflak på overflaten da det søndag sank til bunns.

Dagen etter meldte Kinas transportdepartement at flammene var slukket. Men arbeidet for å begrense skadene på miljøet var langt fra over.

To skip sprayet kjemikalier på ulykkesstedet for å løse opp olje på overflaten, meldte den statlige kringkasteren CCTV. Utslippet på havoverflaten dekket et område på 129 kvadratkilometer.

– Dette er noe vi prioriterer. Ingen ønsker seg en katastrofe til, sier Lu Kang, talsmann for Kinas utenriksdepartement.

Eksplosjon

32 besetningsmedlemmer har etter all sannsynlighet omkommet i ulykken. Bare tre av de døde er blitt funnet.

Voldsomme flammer, giftig røyk og dårlig vær gjorde redningsarbeidet vanskelig etter at iranske Sanchi kolliderte med et kinesisk lasteskip 6. januar. Sanchi hadde i flere dager drevet i retning den japanske øya Amami Oshima da fartøyet ble rystet av en kraftig eksplosjon og sank.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skipet var lastet med nesten 1 million fat kondensat – en type hydrokarboner som ofte beskrives som svært lett olje. I tillegg var det drivstoffolje om bord.

Giftig

Kondensat brenner og fordamper lett, og det er håp om at mye av lasten var borte da skipet gikk ned.

– Kjernespørsmålet er hvor mye av kondensatoljen som var igjen etter brannen og eksplosjonen, sier Ma Jun fra forskningsinstituttet Institute of Public and Environmental Affairs i Beijing.

Kondensat danner ikke seige oljeflak på havoverflaten, slik som tyngre oljetyper. Men stoffet er giftig for fisk, hval, plankton og andre arter som lever i havet.

Hadde hele lasten lekket ut i sjøen, ville utslippet blitt det største fra et skip noe sted i verden på flere tiår.

Tankskipet var på vei fra Iran til Sør-Korea da kollisjonen skjedde utenfor den kinesiske kysten, 257 kilometer øst for Shanghai. Mannskapet på Sanchi besto av 30 iranere og to bangladeshere.