96 mennesker omkomFlyulykkegransker: Polsk presidentfly eksploderte i lufta
Flykatastrofen som utraderte store deler av det polske politiske lederskapet i 2010 skyldtes eksplosjoner, ifølge ekspertgruppe.
Flyulykkegransker Frank Taylor, som blant annet deltok i etterforskningen av Lockerbie-bomben, mener minst én eksplosjon tok ned det polske flyet som styrtet i Russland i 2010 og drepte presidenten sammen med 95 andre regjeringsmedlemmer og politikere.
Det melder granskningskommisjonen underlagt det polske forsvarsdepartementet. Konklusjonene hans blir en del av deres rapport, meldte de onsdag på sine hjemmesider.
– Ikke i tvil
– Jeg er ikke i tvil om at det var en eksplosjon. Det overveldende flertallet av skadene på flyet skyldtes en eksplosjon, sier Frank Taylor i «Granskningsprogrammet» til den polske statlige kanalen Telewizja Polska.
Han viser til det han mener er klassiske tegn på en eksplosjon.
Fakta om flyulykken ved Smolensk
* I alt 96 mennesker omkom da et fly av typen Tupolev Tu-154 styrtet like ved flyplassen ved Smolensk vest i Russland den 10. april 2010.
* Polens president Lech Kaczynski, hans kone Maria, landets sentralbanksjef, flere sentrale politikere og en rekke toppsjefer i det polske forsvaret omkom i ulykken.
* Den polske delegasjonen var på vei til Russland for å markere 70-årsdagen for massakren på rundt 22.000 polakker i Katyn under annen verdenskrig.
* På grunn av tett tåke i området var pilotene blitt bedt av russiske flygeledere om å avbryte landingen og lande på en annen flyplass.
(Kilde: NTB)
– Bøyningen (av skroget, journ.anm.) bort fra eksplosjonspunktet kan ikke forklares på en annen måte, sier Taylor.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Rekordfå mistet livet i flyulykker i 2017
Tegn på eksplosjonen kan også tolkes ut fra skadene på slats (en form for bevegelige spoilere, journ.anm.) på fremre kant av flyevingen som bare kan skyldes trykk innenfra, store ødeleggelser av midtre del av skroget, samt at såpass lite av isolasjonsmaterialet var intakt i forhold til hvor stor fart flyet hadde under landing, mener Taylor.
Flydøren ville heller ikke ha boret seg i bakken på denne måten uten en eksplosjon, ifølge kommisjonen.
Kolliderer med tidligere rapport
Rapporten kan forsure forholdet mellom Russland og Polen ytterligere. Det polske forsvarets granskningskommisjon ble satt ned av regjeringen i 2016 etter påtrykk fra partiet Lov og rettferdighet, og underlagt det polske forsvarsdepartementet. Partiet var kritisk til konklusjonene som den forrige regjeringens kommisjon kom med i juli 2011.
Artikkelen fortsetter under annonsenSlik har man hittil trodd at ulykken skjedde:
Den gang ble deler av skylda lagt på manglende opplæring av mannskap, pilotfeil, for rask nedstiging i dårlig vær og tåke på en flyplass uten avansert utstyr, dårlig oppfølging av russisk flykontroll og det faktum at trærne rundt flyplassen på landingstidspunktet var 15 meter høyere enn tillatt.
Det førte til at flyet, som fløy for lavt i tett tåke, sneiet trærne, før ett av trærne skadet venstre vinge, som mistet løft. Flyet roterte rundt og traff først med den venstre vingen, så med nesen, ned i bakken.
Den nye konklusjonen går dermed i mot tidligere offisiell versjon, og gir næring til konspirasjonsteoriene om en bombe plantet av Russland.
– Det er mulig noe traff treet, men det var ikke denne vingen. Treet viser ikke tegn på å være truffet av noe så massivt, slår Taylor fast.
Artikkelen fortsetter under annonsenFlere separate eksplosjoner
Andre funn viser tegn etter flere separate eksplosjoner i vingen, og muligens i midtre del av skroget, ifølge den polske granskningskommisjonen.
Fakta om Tupolev Tu-154
* Tremotors passasjerfly med en kapasitet på rundt 160 passasjerer.
* Produsert av det sovjetiske og senere russiske selskapet Tupolev siden 1968.
* Tu-154 var motstykket til Boeings 727.
* Det er produsert drøyt 1.000 eksemplarer av flyet, som finnes i en rekke varianter. I overkant av 200 av flyene brukes fortsatt.
* Flyet ble utviklet for å fylle behovet til det sovjetiske flyselskapet Aeroflot. Selskapet bruker ikke lenger modellen.
* Flytypen har vært involvert i en rekke ulykker og har et dårlig sikkerhetsrykte, selv om de fleste ulykkene har skyldtes menneskelig svikt.
* Det var et Tu-154 som styrtet i Operafjellet på Svalbard i 1996. 141 mennesker mistet livet i det som er den verste flyulykken på norsk jord noensinne.
* I 2010 styrtet et Tu-154M under innflyging til russiske Smolensk. Blant de 96 som mistet livet var Polens president Lech Kaczynski og flere polske toppolitikere, embetsmenn og offiserer.
* 25. januar styrtet et Tu-154 fly med 92 personer om bord i Svartehavet.
(Kilde: NTB)
Den nye granskningen strakk seg langt for å finne nye fakta i saken, blant annet ble president Lech Kaczynskis og hans kone Marias levninger gravd opp, sammen med åtte andres i november 2016.
Lech sin tvillingbror, Jaroslaw Kaczynski, nåværende partileder, har holdt en markering av ulykken hver måned, denne uken den 93. i rekken.
Putin: – Lei av denne bløffen
Russiske myndigheters egen rapport la i 2011 all skyld på polsk militær organisasjon og pilotfeil og avviste feil på sin side. Russiske myndigheter avviser også de nye funnene.
Artikkelen fortsetter under annonsen«Vi vil understreke at ingen har gitt oss noe data for å bekrefte disse utsagnene. Vi vil også nok en gang minne dere på at teorien om en eksplosjon om bord ble prioritert, men sjekket og avkreftet av russisk granskningskommisjon», heter det i en kommentar fra den russiske kommisjonen, ifølge nyhetsbyrået TASS.
Artikkelen fortsetter under annonsenPutin avkreftet også selv russisk innblanding under sin årlige pressekonferanse i desember.
– Vi er lei av denne bløffen. Det er nonsens, sa Putin
Han påpeker også at flyet tok av fra Warszawa.
– Dersom det var eksplosjoner om bord, var de plantet der. Tror du det var russiske agenter som snek seg inn? Hvis ja, så burde dere kanskje granske dere i speilet, sa Putin.
Flyet, et russiskbygd Tupolev 154, har et frynsete rykte. Nærmere 900 mennesker, som har fløyet med denne flytypen har omkommet de siste 16 årene. Så sent som i desember 2016 ble mesteparten av Russlands berømte Røde armés kor utradert på 1. juledag i en Tu-154-flystyrt der 92 mennesker omkom.
Bakgrunn: Fant nye vrakrester fra det styrtede russiske flyet
I 1996 styrtet et Tu-154 i Operafjellet på Svalbard. Her mistet 141 mennesker livet.