Forskere leter etter tegn til liv på asteroide

Asteroiden Oumuamua ble først oppdaget 19. oktober. Den er den første asteroiden av sitt slag som er oppdaget i vårt «nabolag» i verdensrommet. Foto: Eso/m. Kornmesser / Handout / EPA/NTB Scanpix

En asteroide fra et annet solsystem passerer i disse dager gjennom vårt eget. Nå vil forskere sjekke den merkelige gjesten for tegn til fremmed teknologi.

Asteroiden har fått navnet Oumuamua og ble først oppdaget den 19. oktober. Objektets bane og hastighet viser at det ikke går i bane rundt sola, men er en gjest som svever mellom stjernene. Oumuamua er den første asteroiden av dette slaget som er oppdaget i vårt «nabolag» i verdensrommet.

Observasjoner av asteroiden førte til en ny oppdagelse. Den har en merkelig, avlang form, ikke ulik en sigar.

Oppdagelsen av Oumuamua har vekket interessen til forskerne i Breakthrough Listen, et prosjekt som er støttet av milliardæren Yuri Milner og som leter etter tegn til intelligent liv i verdensrommet.

– Forskere som arbeider med transport over lange distanser i rommet, har tidligere sagt at en sigar- eller nåleform er den mest sannsynlige arkitekturen til et romskip som skal reise mellom stjernene, siden friksjon og skader fra støv og gass minimeres, heter det i en uttalelse fra prosjektet, ifølge BBC.

Andrew Siemion, leder for Berkeley SETI Research Center som deltar i Breakthrough Listen, sier asteroiden gir en mulighet til å prøve å spore og granske et hurtig og relativt nært objekt. Observasjonene skal gjennomføres med Robert C. Byrd Green Bank-teleskopet i West Virginia i USA.

– Uansett om den viser seg å være naturlig eller kunstig, er dette et flott mål for prosjektet, sier han.

Andre forskere som har gransket asteroiden med teleskop, sier at den med unntak av formen ligner svært mye på de naturlige asteroidene som finnes i vårt eget solsystem.