Dove trekker tilbake reklamekampanje

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har skapt sterke reaksjoner og debatt på sosiale medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter flere sterke reaksjoner på en reklamekampanje på Facebook som fremstår rastistisk, har Dove nå trukket tilbake reklamen.

I en Twittermelding skriver såpemerket blant annet at de angrer dypt.

Facebook-reklamen bestod av en serie av bilder som fremstiller er en svart kvinne som tar av seg t-skjorta si, og blir hvit etter. Det neste bildet viser en hvit kvinne som kler av seg til å bli en asiatisk kvinne. Bildene har skapt flere reaksjoner og flere forbrukere varsler boikott av merket, skriver den britiske avisa The Independent.

Dove har tidlgiere fått kritikk for å ha rasistisk reklame. i 2011 brukte såpemerket før og etter-bilder som plasserte tre kvinner med ulik hudfarge på en slik måte at det så ut som reklamen foreslo at kvinnen med lysest hud var sluttresultatet etter bruk av en bodylotion.

Også i 2015 fikk Dove kritikk etter at de lanserte en krem som ble reklamert for å være en krem for «normal til mørk hud».

(Artikkelen er først publisert i Dagsavisen)