Sveriges nye prestisjefly på vingene for første gang

Sveriges nyeste kampfly, Gripen E, var på vingene for første gang torsdag 15. juni.

– Flygningen gikk smidig. Jeg kjenner meg veldig glad og fornøyd nå. Flyet oppførte seg akkurat som forventet, og som vi tidligere har sett i våre simulerte flygninger, sier testpilot Marcus Wandt, til Svenska Dagbladet.

Nøyaktig klokken 10.32 tok det nye kampflyet av ved Saabs øvingsfelt i Linköping. Bak spakene satt Marcus Wandt. 40 minutter senere landet flyet kontrollert.

– Akselerasjonskapasiteten er imponerende. Det er unødvendig å si at jeg er veldig glad for å ha gjennomført flyets jomfrutur, fastslo piloten etter landing.

Under testflygningen over de østlige delene av Östergötland ble en rekke av flyets kapasiteter demonstrert og testet ut.

Sjefen for det svenske flyvåpenet, Mats Helgesson, har tidligere uttalt at det svenske forsvaret har ekstremt store forventninger til Gripen Ekko, som ansees som Sveriges spydspiss for forsvaret av svensk territorium.

Les også: – Økt russisk trussel mot Sverige

– Europas største flyøvelse i år

Norge vraket Gripen

Ifølge svenske medier har Saab jobbet parallelt med tre forskjellige testfly under utviklingen av nye Gripen E.

– Forsvars- og sikkerhetsselskapet Saab har i dag gjennomført en vellykket første flytur av neste generasjons smartfighter, Gripen E, fastslår Jonas Hjelm, Senior Vice President og leder av Saab Business Area Aeronautics.

Hittil har kun Sverige og Brasil bestemt seg for å kjøpe Gripen E, men Saab håper at flere land vil melde sin interesse, blant andre Belgia og Finland.

Dagens Gripen-versjoner er i dag operative i Sverige, Sør-Afrika, Ungarn, Tsjekkia og Thailand. Norge vraket Gripen til fordel for den amerikanske flyprodusenten Lockheed Martins kampfly F-35.

Les også:Bombeflyet B-52 til Norge for første gang

To russiske kampfly nær norsk fregatt

Kan bære mer våpen

Utviklingen av Gripen startet i 1980, og det første testflyet var på vingene i 1988. Jas-39A/B har vært operativt i Sverige i 20 år. Den natotilpassede C/D-versjonen har vært i bruk i 13 år.

Den nye E-versjonen av Gripen - JAS 39E - ble rullet ut for første gang i mai 2016, 28 år etter at den første utgaven av Gripen gjennomførte en testflygning. Foto: Anders Wiklund/tt / NTB scanpix

Gripen E kan bære mer våpen enn de tidligere utgavene, samt ekstra drivstoff og sensorpoder. Både rekkevidden og utholdenheten skal være bedre, skrev tu.no da flyet ble presentert for første gang i mai 2016.

Les også:Norske kampfly blir billigere

Norsk og svensk kampfly nær kollisjon

Elektronisk krigføring

Flyet er utstyrt med et nytt avansert system for elektronisk krigføring som skal gi piloten bedre varsling for innkommende raketter og radarer som ser mot flyet, samt større evne til å forstyrre motstandernes radarer.

– Gripen E vil redefinere luftmakt i det 21. århundre, ifølge sjefen for Saabs flyvirksomhet, Ulf Nilsson.

Gripen E skal kunne operere i opptil 52.500 fots høyde og fly raskere enn lydens hastighet.

Les også:Amerikansk gigantfly avskåret av russisk kampfly

– Kinesiske kampfly i full beredskap

Hva kan vi bli bedre på?

Dine synspunkter er viktige i vårt kontinuerlige arbeid med å forbedre Startsiden. Derfor ber vi deg bruke cirka 3 minutter på en kort spørreundersøkelse.

Ja, jeg kan delta
Nei takk

Hilsen oss i Startsiden